طالبان-در-نشست-دوحه-درصد-حضور-می‌یابند

شماری از فعالان مدنی با ابراز نگرانی می گویند؛ در لیست مذاکره کنندگان نشست دوحه که قرارست به تاریخ ۱۴ اپریل برگزار شود، حضور طالبان ۶۵ درصد اما حضور نمایندگان اصلی مردم افغانستان نادیده گرفته شده است.

به گزارش افغان نیوز: نهاد های مدنی زیر نام "خانه صلح افغانستان" امروز سه شنبه( 13 حمل) طی یک کنفرانس مطبوعاتی نگرانی های شان را از آماده شدن لیست اشتراک کنندگان گفتگوهای صلح در دوحه به تاریخ 14 اپریل ابراز نمودند.

اعضای خانه صلح افغانستان در اعلامیه ای شان آورده اند که به لیست هیات مذاکره کننده صلح که قرار است دو هفته بعد در دوحه برگزار شود، دست یافته اند که ترکیب آن را غیر قابل قبول و فاقد مشروعیت می نامند.

نگینه یاری عضو این نهاد با بیان این مطلب تصریح می کند؛ در این لیست که از سوی شماری سیاسیون ترتیب شده است 65 درصد طالبان، 10 درصد افغانان مقیم خارج، 10 درصد نیز چهره های تکراری که در گفتگوهای صلح در مسکو شرکت نموده بودند، در نظر گرفته شده است.

خانم یاری یادآور شد که حضور حکومت افغانستان و نهاد های جامعه مدنی که نماینده مردم هستند هیچ نقشی در این گفتگوها نداشته و شامل لیست مذاکره کنندگان نمی باشند.

او همچنان افزود؛ در این لیست آماده شده هیچ گونه مساوات، عدالت و صداقت در نظر گرفته نشده است؛ زیرا ترکیب قومی و نمایندگان حکومت افغانستان و نیز حضور خانم ها در آن رعایت نشده است.

از همین رو، رحیم جامی عضو دیگر خانه صلح افغانستان بر نظام واحد و متمرکز در پروسه صلح تاکید می ورزد و هیات مذاکره کننده صلح را متهم به برخوردهای سیاسی، سلیقه ای و قومی متهم می کند.

آقای جامی هشدار می دهد که اگر گفتگوهای صلح این گونه ادامه یابد، ما نه تنها نمی توانیم به صلح دایمی وپایدار برسیم بلکه به منجلاب خطرناکتر که دستاوردهای نیم دهه گذشته مردم را خنثی می کند، دچار خواهیم شد.

 وی علاوه نمود؛ نام  این آتش بس را که بعد از این گفتگوهای صورت خواهد گرفت، صلح نگذاریم و منافع کشورهای فرصت طلب را نباید در کشور خود و با دست خود تامین نمایم.

عبدالاحد حارث عضو دیگر این نهاد مدنی بر اشتراک کشورهای دخیل در جنگ افغانستان نیز تاکید دارد و می گوید که آنعده کشورهای بیرونی از جمله آلمان و فرانسه نیز که در جنگ افغانستان دخیل بوده اند امروز در صلح افغانستان نیز عضویت داشته باشند.

آقای حارث اضافه کرد که کشورهای خارجی همانگونه که جنگ افغانستان را به نفع کشورهایشان می دانستند امروز صلح افغانستان را نیز به نفع شان بپندارند و در آمدن صلح پایدار سهم بگیرند.

این عضو جامعه مدنی، آمریکا را یک کشور فرصت طلب و منفعت طلب خواند و افزود که گفتگوهای صلح میان زلمی خلیلزاد و گروه طالبان در قطر ملموس و پنهان مانده و رسانه ها و مردم از نتایج آن هیچ اطلاعی ندارند.

اعضای نهاد مدنی خانه صلح بر اجماع ملی و شمولیت همه اقشار و نهادهای جامعه پافشاری می کنند و صلح تحمیلی بر مردم افغانستان را که در آن منافع آمریکا تامین شود را غیر قابل قبول می گویند.

در اعلامیه این نهاد آمده است که مداخله کشورهای خارجی در گفتگوهای صلح ملموس و پنهان ، چهره های بی تاثیر تکراری در مذاکرات صلح ، عدم تفاهم کشورهای خارجی در صلح دوامدار افغانستان و نیز کم رنگ بودن خانم ها در این مذاکرات از مشکلات عمده نشست های صلح است.

این درحالی است که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی تصریح نموده که در گفتگو با طالبان در باره قطع رابطه با تروریست‌ها و جدول زمانی خروج نیروها بحث صورت گرفته، اما تاهنوز توافق نهایی صورت نگرفته است.

طالبان در نشست دوحه 65 درصد حضور می‌یابند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد