طالبان-در-پی-امتیازگیری-از-پروسه-صلح-استند

دبیرکل ناتو: احتمال دارد که هراس‌افگنان طالب هم‌زمان با آغاز گفتگوهای صلح، حملات‌ شان را در افغانستان شدت بخشند تا امتیاز بیشتری از آن خود کنند.

به گزارش افغان نیوز: نس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در پایان نشست وزاری خارجه ناتو در بروکسل گفته است که هم‌زمان با تشدید تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات صلح در افغانستان، طالبان حملات شان را شدت می‌بخشند تا بتوانند امتیاز بیشتری از آن خود کنند.

وی گفته است که بحران در افغانستان راه حل نظامی ندارد و طالبان هم باید از جنگ دست بردارند. زیرا یگانه راه برای آنان پیوستن به گفتگوهای صلح بوده و همسایه های افغانستان نیز باید از این روند پشتیبانی کنند.

دبیر کل ناتو در بخش دیگری از سخنان خود گفته است که نیروهای خارجی به پشتیبانی از مردم و نیروهای امنیتی افغان ادامه خواهند داد.  او گفت که ناتو در افغانستان باقی می‌ماند و از نیروهای افغان پشتیبانی نظامی و مالی خواهد کرد تا این کشور دوباره به پناهگاه امن هراس‌افگنان جهانی مبدل نشود.

او تاکید کرده است: “وضعیت امنیتی در افغانستان هم‌چنان چالش برانگیز است. ما شاهد حمله‌های شدیدی در ماه‌های پسین بوده‌ایم؛ اما نیروهای افغان پایدار هستند. ما برای کمک به مردم افغانستان در این کشور هستیم و حضور ما همچنان برای کمک به خودمان نیز می باشد. زیرا ما برای مبارزه با تروریزم آنجا هستیم تا از مبدل شدن دوباره افغانستان به پناهگاه امن تروریزم بین‌المللی جلوگیری کنیم.”

از سوی هم، وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در نشست پایانی شان با صدور اعلامیه‌ای از طالبان خواستند که به روند صلح بپیوندند. در اعلامیه‌ی آن‌ها آمده است: “طالبان، باید یکجا با سایر افغان‌ها، به شمول دولت افغانستان، دور میز مذاکره نشسته و نقش معناداری را در روند سیاسی به رهبری افغان‌ها بازی کنند که به آینده با ثباتی برای کشورشان منجر شود.”

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد سومین دور سفر هایش را به افغانستان و منطقه آغاز کرده و تلاش دارد تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، دولت افغانستان و طالبان را دور میز مذاکره بکشاند.

طالبان در پی امتیازگیری از پروسه صلح استند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد