طالبان-در-۲۷-سال-جز-ویرانی-و-کشتار-چه-کرده-اند-

سرور دانش: مگر در این ۲۷ سال از گروه طالبان چیزی جز ویرانی و کشتار شنیده و دیده‌ایم تا اکنون متوجه ماهیت ویرانگرانه این گروه شویم؟

به گزارش افغان نیوز؛ محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری در صفحه فسبوک‌اش نوشته است که انفجار ساختمان ولسوالی اناردره ولایت فراه توسط گروه طالبان تنها یک نمونه بسیار کوچک است. 

آقای دانش می‌نویسد که روایت طالبان از هر چیز روایت کشتار و ویرانی است؛ ویرانی زیربناها، ویرانی اقتصاد و دارایی‌های عامه، ویرانی آثار تاریخی و باستانی، ویرانی فکر، فرهنگ و تمدن کشور. 

مگر در این ۲۷ سال از گروه طالبان چیزی غیر از ویرانی و کشتار شنیده و دیده‌ایم تا اکنون با ویرانی یک ساختمان، متوجه ماهیت ویرانگرانه این گروه شویم؟
روایت طالبان روایت جنگ، مهاجرت، آوارگی و کوچ اجباری است. در هر منطقه ای که این گروه مسلط شده است، سیلی از مهاجرت و کوچ اجباری آغاز شده و صدها و بلکه هزاران خانواده از ترس و وحشت این گروه، خانه و کاشانه خود را ترک گفته‌اند.

روایت امارت طالبانی روایت انحصار، استبداد و تک صدایی است. در اندیشه طالبان، آزادی بیان، آزادی رسانه، مدارا، رواداری و کثرت گرایی پذیرفتنی نیست. یا باید در بیعت و اطاعت آنان باشی و یا مطرود و مغضوب و مهدورالدم!

در روایت طالبان شهروندان حق تعیین سرنوشت و آزادی رأی و اراده ندارند. به جای شهروند باید طالب و امیر طالب تصمیم بگیرد. در تفکر طالبانی انتخابات و به کار بردن عقل و حق انتخاب و اختیار مغایر شریعت است، در حالی که این شریعت خداوندی است که به انسان و عقل و خرد او احترام قایل است و انسان را مختار و آزاد می‌داند و عقل را از نعمت‌های بزرگ خداوند برای انسان می‌شمارد.

اما در مقابل، این روایت جمهوریت است که برای شهروندان از آبادانی و سازندگی، از آموزش و دانش، از فکر و فرهنگ سخن می‌گوید. در سایه جمهوریت است که می‌توان ارزش آزادی بیان، آزادی رسانه، جامعه کثرت گرا و متنوع و چند صدایی را درک کرد. در سایه جمهوریت است که همه شهروندان از حق تعیین سرنوشت و حق رأی و انتخاب برخوردار هستند.

گروه طالبان ممکن است با تصرف چند منطقه و حتی چند ولسوالی برای چند روز روایت فتح خود را سر دهد و خود را فاتح بپندارد اما فتحی که بر ویرانه و ویرانگری و کشتار و استبداد استوار باشد، هیچگاه تداوم ندارد. زیرا به گفته فلاسفه: القسر لایدوم.

نیروهای دفاعی و امنیتی ما و مردمان مغرور و سربلند افغانستان و هسته‌های خیزش و مقاومت مردمی با برافراشتن پرچم زیبا و سه رنگ جمهوریت، این پیروزی‌های موقت را به کام لشکریان جهل و تحجر تلخ خواهند ساخت.

امروز برای همه دنیا و به همه مردم افغانستان در عمل ثابت و روشن شده است که جمهوریت برای تحقق صلح عادلانه و پایدار تمام کوشش خود را به طور صادقانه به کار بسته است و این راه را همچنان ادامه می‌دهد. دنیا اکنون می‌داند که مانع اصلی برقراری صلح در افغانستان گروه طالبان است. چون به طور واضح روایت طالبان، روایت جنگ و تشدید خشونت است. زیرا تهداب این گروه بر جنگ و انحصار و و حذف دیگران گذاشته شده و ماهیت این گروه ماهیت ضد صلح است. اما باید بدانیم و یقین داشته باشیم که سرانجام، روایت صلح بر روایت جنگ و روایت سازندگی و آبادانی بر روایت ویرانگری و بیدادگری پیروز خواهد شد!

این درحالی است که به دنبال  تشدید حملات گروه طالبان و تصرف چندین ولسوالی در سراسر کشور از سوی این گروه، شهروندان از مدیدیریت ضعیف حکومت در میدان‌های نبرد انتقاد می‌کنند.

طالبان در ۲۷ سال جز ویرانی و کشتار چه کرده اند؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد