طالبان-شاید-صلح-کنند-اما-تغییر-نکرده-اند

معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید: طالبان شاید تن به سازش و صلح دهند؛ اما واقعیت این است که ما نشانه‌ای از تغییر در آنها نمی‌بینیم.

به گزارش افغان نیوز: امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، امروز پنج‌شنبه(۹، دلو) در صفحه فسبوک‌اش نوشته است که دیروز  ساعت ۱۱۳۰ در دفتر کارم با ستیفانو، سفیر ملکی ناتو دیدارداشتم. ناتو از برگشت روحیه همکاری و مشورت میان ملت‌های عضو در حمایت قاطع خرسند است.  
صالح می‌گوید که با روی کار آمدن اداره جدید در امریکا؛ سطح مشورت، تبادل اطلاعات و رای‌زنی روی وضعیت افغانستان بصورت ملموس و بی سابقه در مقایسه با دوره ترامپ افزایش یافته است. 

به گفته وی؛ روحیه تازه ایجاد شده، روش مشورتی و احترام به اعضای ایتلاف منفذ، دخالت منفی و دسیسه‌ای برای  لابی تروریستان را تنگ می‌سازد. زیرا نبود دیدگاه واحد در دوره رییس جمهور ترامپ نه تنها برای تروریستان اعتماد به نفس کاذب ایجاد کرده بود بلکه باعث اوج گرفتن خشونت و کشتار های هدفمند  گردیده بود.  
به باور صالح؛ طالبان در تبلیغات خویش روی سه نکته تمرکز دارند. اول مایوس سازی متحدین خارجی افغانستان از طریق کشتار های کورکوانه و ایجاد وحشت. دوم تاکید بر منزوی ساختن و تجرید افغانستان پس از خروج خارجی‌ها  از بدنه جهان تا به اصطلاح خودشان خانه‌ای برای جهادی‌های القاعده گونه ایجاد  گردد یعنی رفتن به گذشته . سوم ساختن هژمونی طالبانی زیر نام دین.  
آقای صالح می‌گوید: بررسی و تحلیل فعالیت‌های تبلیغاتی طالب نشان می‌دهد که این گروه غیر از کشتار و تجرید افغانستان هیچ پیامی برای مردم ندارد. در چند هفته گذشته تلاش زیاد کردند که دست داشتن در ترور‌های هدفمند و نشانه گرفتن مردم ملکی را تکذیب نمایند؛ اما کار متمرکز نیرو های دولتی این استراتیژی طالبان را هیچ ساخت. 
امید و گمانه این است که طالب شاید تن به سازش و صلح دهد؛ اما واقعیت این است که ما نشانه‌ای از تغییر در طالب نمی بینیم. پس در حالیکه ریشه‌های امید را آب‌یاری می‌کنیم اما بصورت روزمره و لحظه به لحظه آمادگی ما برای مدیریت واقعیت ادامه دارد. 

معاون اول می‌افزاید: انگیلا مرکل، صدراعظم آلمان، شام دیروز در دیدار ویدیویی با رییس جمهور غنی، گفت که جامعه جهانی در دو دهه روی اهداف  مشخص و ارزش محور در افغانستان سرمایه گذاری نموده است. این دست‌آورد‌ها در پای گروه‌های سلطه طلب و خشونت آفرین قربانی نمی‌گردد.

این درحالی است که امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری روز گذشته گفت که در پیوند به پلان ترور یکی از ترجمان‌های سفارت امریکا ثبوت ارایه می‌کنم‌ تا واشنگتن‌ در مرور توافق خویش با طالبان دقیق عمل نمایند.

طالبان شاید صلح کنند اما تغییر نکرده اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد