طرف‌دار-حضور-نیروهای-خارجی-در-افغانستان-نیستیم

چهره‌ها و سران احزاب سیاسی افغانستان در نشست مسکو اعلام کردند که هیچ افغانی طرف‌دار حضور نیروهای خارجی در افغانستان نیست؛ اما جنگ‌های تحمیلی باعث حضور آنان شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز: در نخستین روز نشست مسکو که دیروز، سه‌شنبه( 16 دلو) آغاز شد، جناح‌های گفت‌وگوکننده خواست‌های خویش را در ارتباط به آمدن صلح در افغانستان ابراز کردند.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور با ابراز خوش‌بینی از برگزاری این نشست، گفت که مردم افغانستان یک کشور آزاد، مستقل و با صلح می‌خواهند. مردم، افغانستانی را می‌خواهند که در آن نیروهای خارجی حضور نداشته باشند. رییس جمهور پیشین گفت که امیدوار است اشتراک‌کننده‌گان این نشست، به یک نتیجه‌ی مطلوب دست یابند.

از سویی هم، محمدیونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری، در این نشست از قانون اساسی دفاع کرد و اشغال خواندن افغانستان را اهانت به قربانی‌های مردم افغانستان دانست. آقای قانونی افزود که جنگ راه حل نیست و اکنون همه طرف‌های درگیر به این نتیجه رسیده‌اند که مسأله افغانستان راه حل نظامی ندارد.

آقای قانونی هم‌چنان نصریح کرد که هیچ افغانی طرف‌دار حضور نیروهای خارجی در افغانستان نیست. اما جنگ‌های تحمیلی در کشور باعث حضور نیروهای خارجی شده‌اند؛ بنابراین باید صفحه‌ی تازه‌ای که همه‌ی افغان‌ها روی آن توافق داشته باشند، برای کشور گشوده شود. معاون پیشین ریاست جمهوری، هم‌چنان خاطرنشان کرد که نظام جمهوری، خواست مردم و قابل حمایت است.

محمدمحقق، معاون ریاست اجرایی و رهبر حزب وحدت اسلامی‌مردم افغانستان از گروه طالبان خواست با دولت آتش‌بس کند و همه خواست‌شان را از طریق گفت‌وگو و مذاکره مطرح کند.

از سویی هم، عطامحمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است؛ در صورتی که نشست مسکو به یک توافق دست یابد، به حکومت انتقالی‌ای که طالبان در آن شریک قدرت شوند، موافقت خواهند کرد.

فوزیه کوفی، عضو مجلس نماینده‌گان که یکی از سخنرانان نشست مسکو بود، با یادآوری از دست‌آوردهای زنان و حضور آنان در سیاست افغانستان گفت که این دست‌آوردها در گفت‌وگوهای صلح نباید نادیده گرفته شوند.

از سویی هم، حکمت خلیل کرزی، معین پیشین وزارت خارجه، در صفحه‌ی فیس‌بوکش نگاشته است هدفش از اشتراک در نشست مسکو، رسانیدن صدای مردم مبنی بر صلح، برای جهانیان است. در مطلب آقای کرزی آمده است که «افغان‌ها خواهان صلح با عزت اند و هیچ صلحی در جهان ارزش قربانی شدن وقار افغان‌ها را ندارد».

در همین حال، سیدمنصور نادری، رهبر سیاسی و مذهبی، در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است نشست مسکو، یک نشست بین‌الافغانی است و شرکت‌کننده‌گان این نشست، شامل طیف‌های مختلف جامعه‌ی افغانستان می‌شوند. آقای نادری تأکید کرده است که برای جلوگیری از خون‌ریزی بیش‌تر مردم افغانستان، پایان جنگ و رسیدن به صلح، در این نشست اشتراک کرد.

در کنار این، مولوی قلم‌الدین رهبر حزب حرکت اسلامی، در مسکو با رسانه‌ها گفته است که دولت در گفت‌وگوهای نشست مسکو، نادیده گرفته نمی‌شود و آنان می‌خواهند که در مراحل دیگر این گفت‌وگوها، دولت نیز با نماینده‌گان احزاب و رهبران سیاسی در چنین نشست اشتراک کند.

نمایندگان طالبان طی این نشست اعلام کردند که حضور نیروهای خارجی، نبود یک نظام اسلامی و قانون اساسی کنونی از موانع اصلی صلح می باشد.

این درحالی است که وزارت خارجه‌ی کشور، با برگزاری این نشست، به شدت مخالف است و گفته که برگزاری آن، هیچ کمکی به صلح افغانستان نخواهد کرد.

طرف‌دار حضور نیروهای خارجی در افغانستان نیستیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد