عالمان-دین-در-کابل-بر-وحدت-اقوام-تاکید-کردند

شماری از استادان دانشگاه و عالمان دین در مراسم تجلیل از هشتم ثور گفتند که جهاد مردم افغانستان در مقابل تجاوزگران، فصل درخشان از تاریخ ملت افغانستان است.

به گزارش افغان نیوز؛ سید حسن فاضل‌زاده، رییس مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان امروز ( شنبه، 8 ثور) در مراسم تجلیل از روز هفتم و هشتم ثور در یک همایشی در کابل گفت که کودتای هفتم ثور سال ۱۳۵۷ پایان خشونت‌های خونین داکتر نجیب‌الله بود.

آقای فاضل‌زاده افزود که جهاد ۱۴ ساله و ۲۰ ساله افغان‌ها در مقابل تجاوزگران، فصل درخشان از تاریخ پُربار ملت افغانستان است و تاکید کرد که فداکاری‌های مردم افغانستان در دوران جهاد حق طلبانه آنان‌ها علیه ابر قدرت جهانی و قشون سرخ فراموش ناشدنی است.

سید محمد سعیدی، عضو مجمع علما و متنفذین تشیع افغانستان در این برنامه گفت که هفتم و هشتم ثور روز سیاه و ننگین افغانستان بود و تجاوز شوروی سابق، زمینه ساز این کودتا بود و آنان نتوانستند در این جنگ پیروز شوند.

آقای سعیدی در این همایش بر اخوت و برادری بین اقوام کشور تاکید کرد و بیان داشت که منافع کشور در اتحاد و همدلی بین اقوام کشور است و این امر نقطه پیروزی مردم افغانستان می‌باشد.

عطاالله شاه صادق، مسوول موسسه کاروان سازان در این همایش بیان داشت که کودتای حزب دموکراتیک خلق در هفت ثور روز بی‌ثباتی در افغانستان بود و این کودتا سبب جنگ، ناامنی، فقر و عقب‌ ماندگی افغانستان شد.

در همین رابطه، مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان از روز هفتم و هشتم ثور در کابل تجلیل نموده و گفته اند که افغان‌ها متحدانه اشغالگران را شکست داده و برای آبادی کشور نیز متحدانه کار می‌کنند.

خلیل‌الرحمن حقانی، سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان در مراسم تجلیل از هشتم ثور گفت که نیاز است تا افغان‌ها شکرگزار نظام اسلامی باشند و برای وحدت و بقای نظام اسلامی مشترک کار کنند.

آقای حقانی تاکید کرد که در دو دور جهاد از همه بیشتر زنان و کودکان قربانی داده‌اند.

نورمحمد ثاقب، سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف در این مراسم گفت که مردم افغانستان با ثابت‌قدمی و شهامت در راه دین، رژیم کمونیستی به رهبری اتحاد شوروی را سرنگون کردند و استقلال کشور را به‌دست آوردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در خبرنامه‌ای گفته است که حکومت سرپرست کودتای هفت ثور را نکوهش و هشت ثور را به عنوان روز آزادی افغانستان تجلیل می‌کند.

آقای مجاهد تاکید کرده است که امارت اسلامی در "سایه نظام اسلام" برای تحقق آرمان‌های همه جهادهای مردم افغانستان تلاش می‌کند.

ویس ناصری، آگاه مسایل سیاسی در این زمینه می‌گوید که هشتم ثور روز پیروزی مجاهدین در برابر حکومت کمونیسیتی بود؛ اما مجاهدین به دلیل اختلافات درونی نتوانستند اوضاع را کنترول کنند و این امر سبب شد که جنگ‌های داخلی در افغانستان آغاز شود.

آقای ناصری به این باور است که هشت ثور پیامد کودتای هفت ثور است که فرصت را برای ایجاد افراطیت و جنگ داخلی در افغانستان فراهم کرد.

با این حال، مجاهدین در سال ۱۳۷۱ به یک دوره تاریخی ۱۴ ساله تحت حمایت جماهیر شوروی سابق که با کودتای خونین هفت ثور ۱۳۵۷ آغاز شده بود با سرنگونی حکومت داکتر نجیب‌الله رئیس جمهور پیشین افغانستان خاتمه دادند.

عالمان دین در کابل بر وحدت اقوام تاکید کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد