مجاهد-حقوق-مردم-افغانستان-تامین-است

مقام‌های ا.ا در واکنش به گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا مبنی بر نقض حقوق‌بشرمی‌گویند که حقوق مردم افغانستان بر اساس شریعت اسلامی تعریف شده و تامین است.

به گزارش افغان نیوز؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ا.ا امروز ( سه‌شنبه، 4 ثور) در واکنش به گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا مبنی بر نقض حقوق‌بشر در رادیو و تلویزیون ملی گفته است که مردم افغانستان همه مسلمان اند و حقوق آنان بر اساس شریعت اسلامی تعریف شده و تامین است.

آقای مجاهد تاکید کرده است که آنچه در امریکا به عنوان حقوق تعریف می‌شود در افغانستان نیست و امریکا و کشورهای دیگر نباید فرهنگ غربی را بالای کشورهای دیگر تحمیل کنند.

با این حال، وزارت خارجه امریکا در گزارش سالانه خود از نقض حقوق‌بشر به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

وزارت خارجه امریکا در گزارش سالانه خود در مورد اوضاع حقوق بشری در افغانستان گفته است که به دلیل سیاست‌های ا.ا نزدیک به سه سال حقوق زنان به میزان قابل‌توجهی بدتر شده و در نتیجه‌ای آن زنان به طور گسترده حقوق شان نقض شده است.

در این گزارش آمده است که با توجه به اظهارات مقام‌های ا.ا مبنی بر بسته ماندن موقت مکاتب‌ و دانشگاه‌ها برای دختران تا هنوز هیچ فرمانی در رابطه با تحصیل یا کار زنان صادر نشده است.

در این گزارش با اشاره به موارد قتل‌ و بازداشت‌های خودسرانه، سربازگیری از کودکان در درگیری‌های مسلحانه، سانسور رسانه‌ها از سوی حکومت سرپرست افغانستان افزوده است که بی‌اعتنایی گسترده و ایجاد قانون و مصونیت رسمی برای کسانی که مسوول نقض حقوق بشر هستند در افغانستان وجود دارد.

در این گزارش با اشاره به گزارش اخیر دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و گزارش دبیرکل سازمان ملل در مورد افغانستان تاکید شده است که گزارش‌های متعددی مبنی بر این که امارت اسلامی و اعضای گروه داعش مرتکب قتل‌های خودسرانه و غیرقانونی شده‌اند، که بسیاری از آن‌ها انتقام از مقام‌های حکومت پیشین افغانستان نیز وجود دارد.

در این گزارش آمده است که این وزارت نزدیک به ۸۰۰ مورد از نقض حقوق بشر در قسمت نظامیان و مقام‌های حکومت پیشین افغانستان را مستند کرده  است.

در این گزارش تاکید شده است که بر اساس یافته‌های امریکا گزارش‌ها حاکی از آن است که زندان پلچرخی در کابل دارای شرایط نامناسبی نبوده و با توجه به اعلامیه کمیته بین المللی صلیب سرخ مبنی بر این که آنان در سال ۲۰۲۲ سه وعده غذایی برای 12 هزار زندانی فراهم کرده و سازمان‌های بشردوستانه برای گرم نگه داشتن زندانیان در طول زمستان پتو، شال، ژاکت و جوراب اهدا کردند اما؛ مقام‌های ا.ا در ماه جنوری گزارش داد که حداقل ۱۲۰ زندانی جان خود را در اثر سرما از دست دادند.

وزارت خارجه امریکا در این گزارش خود همچنان تاکید کرد است که امارت اسلامی را به رسمیت نخواهد شناخت و مهم‌ترین دلیلی که به رسمیت شناخته شدن ا.ا را به تاخیر روبه‌رو کرده است عدم بازگشایی مکاتب، دانشگاه‌ها و کار به روی دختران می‌باشد.

در این گزارش آمده است که در دو سال گذشته احکامی از سوی مقام‌های ا.ا در افغانستان صادر شده که با تمام قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی در تضاد است.

با این حال، طارق علی بخیت، نماینده‌ ویژه سازمان همکاری اسلامی در دیدار با عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرا، خواستار رفع محدویت ا.ا بر تحصیل و کار زنان شده است.
نماینده‌ سازمان همکاری اسلامی در دیدار با معاون سیاسی ریاست‌الوزرا گفته است آموزش دختران را برای کشورهای اسلامی مهم خوانده و افزوده است که این کشورها متعهد اند که در بخش تعلیم و تحصیل با افغانستان همکاری کنند.
طارق علی بخیت گفته است که سازمان همکاری‌های اسلامی برای افغانستان اجندای پنهان ندارد، بلکه تلاش می‌کند تا «زمینه را برای کمک به افغان‌ها و تعامل افغانستان با جهان فراهم سازد».
 نماینده‌ی سازمان همکاری اسلامی از تلاش ا.ا در راستای مبارزه با داعش و سرکوب این گروه تقدیر کرده است.
او گفته است است که کشورهای همسایه‌ی افغانستان که در برخی موارد نگرانی دارند، باید برای رفع آن با مقام‌های ا.ا صحبت کنند.
با این حال، جامعه جهانی و کشورهای منطقه و جهان همواره درباره به رسمیت شناختن امارت اسلامی گفته‌اند که تاکنون حکومت سرپرست افغانستان وعده‌های خود نسبت به جامعه جهانی را عملی نکرده است و اگر مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان می‌خواهند به عنوان حاکمان مشروع در جهان شناخته شوند، باید به همه وعده‌های خود عمل کنند.

مجاهد: حقوق مردم افغانستان تامین است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد