عامل-بحران-افغانستان؛-انحصار-قدرت-و-استبداد-سیاسی

پس از اعلام طالبان مبنی بر تشکیل حکومت جدید افغانستان تا دو روز دیگر، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان می‌گوید؛ مسئله‌ای که افغانستان را در طول تاریخ به بحران، جنگ و بدبختی برده، « معضل انحصار قدرت سیاسی و استبداد» بوده است.

به گزارش افغان نیوز؛ محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان روز گذشته( چهارشنبه، 10 سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که مردم افغانستان در مراحل مختلف تاریخی نشان داده که در استقلال خواهی و دفاع از عزت پیروز میدان بوده؛ اما در ایجاد نظم سیاسی و مدیریت روندهای ملی موفق نبوده اند.

به باور آقای خلیلی این «ناکامی» بارها در مراحل مختلف تکرار شده و از فرصت‌ها برای تأسیس یک نظام سیاسی فراگیر، همه‌شمول و پایدار که تمامی شهروندان، اقوام و طرف‌های سیاسی نسبت به آن حس مالکیت و مسئولیت کنند، استفاده نشده است.

خلیلی افزوده است که با خروج کامل نیروهای خارجی از کشور، اکنون مدیریت اوضاع به دست خود مردم افغانستان افتاده و فرصتی فراهم شده تا همه‌ی جوانب در کشور یک «نظم سیاسی با بنیادهای وسیع و مورد حمایت همه» را پایه‌ریزی کنند.

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان تصریح کرده که در این مرحله، باید تمامی سیاستگران و جریان‌های سیاسی کشور و به‌ویژه طالبان روی نجات کشور از بحران تازه، فکر و نسبت به سرنوشت حال و آینده‌ی کشور احساس مسئولیت کنند.

آقای خلیلی تاکید کرده است که در کنار چگونگی ایجاد نظم سیاسی جدید، بقا و پایداری آن نیز بحث مهم است و پایداری نظامی سیاسی بدون مشارکت ملی و جا دادن به کثرت سیاسی، فکری، فرهنگی و مذهبی و اجتمای تأمین نمی‌شود.

او از طالبان خواسته است؛ این فرصت را در اختیار دارند که روی بقای نظم سیاسی جدید از طریق کسب حمایت فراگیر داخلی و پاسخ به ایجابات بین‌المللی، فکر و فرصتی را برای قطع همیشگی جنگ و منازعه و نجات کشور از بحران‌های موجود و محتمل، ایجاد کنند.

در اعلامیه رهبر این حزب آمده است که در حال حاضر باید تمامی طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان در چارچوب مصالح علیای کشور و در پرتو عدالت و همپذیری به جنگ جاری پایان دهند و مسائل را از طریق تفاهم و گفتگو، حل‌وفصل کنند.

این در حالی است که روز گذشته شیرمحمد عباس استانکزی، معاون دفتر سیاسی گروه طالبان در دوحه قطر گفته بود که حکومت تازه در افغانستان تا دو روز دیگر اعلام می‌شود.

 

عامل بحران افغانستان؛ انحصار قدرت و استبداد سیاسی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد