عبدالله-استقلال-افغانستان،-محصول-فداکاری-نیاکان-ماست

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در پیوند به یک‌صدویکمین سالروز استقلال افغانستان می‌گوید که این روز پُر افتخار و تاریخی محصول جان‌بازی، ایثار و فداکاری نیاکان سربلند و با افتخار ما از گوشه‌گوشۀ این مرز و بوم است.

به گزارش افغان نیوز: آقای عبدالله در صفحه رسمی فسبوک اش نوشته است که بیست‌و هشتم اسد مصادف به یک‌صدویکمین سال‌روز استقلال افغانستان است. یکصدویک سال پیش، مردم آزادی‌خواه و مبارز افغانستان به رهبری شاه امان الله خان و دیگر رهبران آزادی‌خواه کشور در برابر تجاوز و مداخلهٔ امپراطوری بریتانیای وقت ایستادند تا استقلال کشور را به دست بیاورند.

عبدالله افزوده است که این روز پُر افتخار و تاریخی را به منظور ارج‌گذاری و پاسداشت از مبارزات آزادی‌طلبانه و عدالت‌خواهانهٔ مردم افغانستان و شهدای راه آزادی در دوره‌های مختلف به ویژه دوران جهاد و مقاومت گرامی‌ می‌داریم.

به باور وی؛ آزادی و استقلال افغانستان، محصول جان‌بازی، ایثار و فداکاری نیاکان سربلند و با افتخار ما از گوشه‌گوشۀ این مرز و بوم است. این فرزندان، امروز نیز در سنگرهای نبرد با تروریزم برای آزادی و پاسداری از نوامیس ملی می‌رزمند و قربانی می‌دهند. مبارزات سراسری و فداکارانهٔ مردم ما در دور‌ه‌های جهاد، مقاومت ملی و جنگ در برابر دهشت‌افگنی مصداق بارز این ادعا است.

آقای عبدالله گفت که در یک‌صدویکمین سالروز استقلال کشور، مردم افغانستان بیشتر از هر زمان دیگر به پایان منازعه و درگیری ۴۲ ساله و برقراری صلح و ثبات نزدیک شده‌اند. در روزهای پیش رو شاهد نخستین نشست تاریخی مذاکرات بین‌الافغانی می‌باشیم. انتظار داریم از فرصت پیش آمده استفادهٔ بهینه نماییم و با صداقت و خودگذری برای دست‌یافتن به صلح دایمی تلاش نماییم.

این درحالی است که سیاست خارجی افغانستان تا دوره قبل از امان‌الله خان، در راستای اهداف و منافع بریتانیا تعریف می‌شد و افغانستان استقلال عمل در این بخش نداشت و تمامی اصول و خطوط سیاست خارجی افغانستان را ویسرای بریتانیا تعیین می‌کرد.

امان‌الله خان، پادشاه وقت؛ استقلال افغانستان را در سال ۱۲۹۸ خورشیدی از بریتانیا به دست آورد و از آن زمان تاکنون، همه‌ساله به گونه‌ی ویژه در شهرها و ولسوالی تجلیل می‌گردد. امسال نیز مسوولان محلی در ولایت‌ها از تأمین امنیت این مراسم خبر داده‌اند.  

عبدالله: استقلال افغانستان، محصول فداکاری نیاکان ماست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد