عبدالله-انتخابات-۲۰۱۴-یک-فاجعه-بود،-نباید-تکرار-شود

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی تاکید داشت که تکرار مشکلات انتخابات سال۲۰۱۴ در انتخابات پیش‌رو، فاجعه خواهد بود.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی امروز دوشنبه (24، سرطان) در نشستی زیر نام «آگاهی‌دهی زنان برای اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری» گفت که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برای تعیین سرنوشت مردم یک نقطه عطف به شمار می‌رود و این انتخابات با توجه به تجربه‌های قبلی باید بهتر برگزار شود.

رییس اجرایی هشدار داد: "تکرار نوع انتخابات سال ۲۰۱۴ ریاست جمهوری یک فاجعه‌ای است که مردم توان جبران آن را ندارد. تکرار همچو یک تجربه به این معنا که در یک محل مردم رفته و رأی‌شان را استعمال کنند، آن‌چه رای استفاده شده حساب شود؛ اما در جای دیگر سه کارمند انتخاباتی با دو نفر ناظر آن نشسته و ۵۰۰ رای را در صندوق بریزند که چنین تجربه تلخ در گذشته وجود داشته است."

عبدالله عبدالله تجربه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ را فاجعه خواند و در عین حال گفت که برخی‌ها امروز از این انتخابات تفسیر و قضاوت دیگری دارند که به گفته او باید قضاوت به مردم واگذار شود.

رییس اجرایی در این نشست بر اهمیت اشتراک زنان در انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد و از زنان خواست که به صورت گسترده برای تعیین سرنوشت‌شان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

این مقام بلندپایه حکومت وحدت ملی از جانب دیگر، تأکید می‌کند که هیچ مقام دولتی به شمول سران نهادهای امنیتی نباید در انتخابات ریاست جمهوری مداخله کند و این روند را به بحران ببرد. او از کمیسیون‌های انتخاباتی خواست که با برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه و بدون اعمال نفوذ اعتماد مردم را به این روند تقویت و احیا کنند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان برگزار شود. در این انتخابات هژده نفر به شمول رییس اجرایی و رییس جمهور از سران حکومت وحدت ملی، برای تصدی کرسی ریاست جمهوری نام‌نویسی کرده‌اند.

این درحالی است که انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ یکی از جنجالی‌ترین انتخابات‌های کشور به شمار می‌رود. در این انتخابات، اتهام‌های تقلب سازمان‌یافته به صورت گسترده مطرح شد. انتخابات سال ۲۰۱۴ در دو دور برگزار شد. در دور دوم این انتخابات، عبدالله عبدلله و رییس جمهور غنی برای تصدی کرسی ریاست جمهوری با هم رقابت کردند که به دلیل جنجالی شدن آن، کمیسیون مستقل انتخابات برنده نهایی آن را اعلام نتوانست. دو طرف در این دور یک‌دیگر را به انجام تقلب گسترده متهم می‌کردند. سرانجام پس از جنجال‌ها به وساطت جان کیری، وزیر خارجه پیشین امریکا، حکومت وحدت ملی با مشارکت دو تیم تشکیل شد.

عبدالله: انتخابات ۲۰۱۴ یک فاجعه بود، نباید تکرار شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد