عبدالله-نظام-امارتی-تحت-هیچ-شرایطی-قابل-قبول-نیست

رییس شورای عالی مصالحه ملی با اشاره به این‌که در روزهای سخت و دشوار، سنگرداری امتحان ماست؛ گفت: اگر نیروهای بین‌المللی از افغانستان بیرون شوند، باز هم نظام امارتی به هیچ صورت و تحت هیچ شرایطی بر مردم تحمیل نخواهد شد.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالح می کشور رو زگذشته در مراسم گرامی‌داشت از دومین سالیاد شهادت جنرال عبدالرازق، گفت که در روزهای سخت و دشوار، تنها شعار نجات‌بخش نیست؛ ایستادگی و سنگرداری امتحان ماست.

وی افزود که صلابت نظام و جمهوری اسلامی افغانستان، مربوط به عملکرد ماست. خط‌کشی گروهی و فردی و تقسیم این‌که یا با ما هستید و یا با طالبان، به هیچ صورت پذیرفتنی نیست.

عبدالله گفت: سربازی‌که در هلمند و دیگر مناطق می‌جنگد، از شخص و گروه مشخص دفاع نمی‌کند؛ بل از کلیت جمهوری اسلامی افغانستان دفاع می‌کند. بنابراین، اگر نظام ما نمونۀ عدالت، مردم‌دوستی، وحدت ملی، رفع فساد و حاکمیت قانون باشد، روحیۀ دفاع و مقاومت سرباز به مراتب محکم‌تر و استوارتر خواهد بود.

به گفته وی؛ صلح به‌معنای پایمال‌شدن عزت و هویت مردم بوده نمی‌تواند. صلح به‌معنای ختم افتخارات مردم هم نیست. روند صلح باید مورد قبول همۀ مردم افغانستان باشد. هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه از چنین هویتی دفاع می‌کند.

آقای عبدالله گفت: اگر طالبان فکر می‌کنند که با افزایش خشونت و جنگ و گرفتن یک ولسوالی و منطقه در میز مذاکرات دست برتر می‌یابند، دچار اشتباه محاسباتی هستند. این محاسبه نادرست عامل جنگ چهل ساله است. هیچ گروهی نباید دچار اشتباه محاسباتی شود که با ازدیاد خشونت و خون‌ریزی به‌هدف می‌رسد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی تصریح کرد: اگر محاسبۀ طالبان این باشد که نیروهای بین‌المللی از افغانستان بیرون می‌شوند و باردیگر امارت را بر مردم تحمیل می‌کنند؛ باید بدانند که تحمیل امارت به هیچ صورت و تحت هیچ شرایطی برای مردم افغانستان قابل قبول نیست. تحمیل امارت نسخۀ ادامۀ جنگ ۴۲ ساله است.

او افزود: اگر خدای ناخواسته به جایی رسیدیم که طرف مقابل به خواست‌های معقول ما برای تأمین صلح عادلانه و با عزت پاسخ رد دهد، مسوولیت ما چه است؟ در آن صورت شک ندارم که مردم افغانستان یک‌دست و یکپارچه، از حاکمیت ملی، استقلال، عزت و افتخارات‌شان دفاع می‌کنند.

این درحالی است که پس از درگیری‌های شدید در هلمند و برخی دیگر از ولایت‌ها، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که با گروه طالبان بر کاهش «شمار عملیات‌ها» توافق کرده است.

عبدالله: نظام امارتی تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد