عدم-صداقت-طالبان،-بزرگ‌ترین-مانع-در-برابر-صلح

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در نشست شورای وزیران گفت که عدم آماده‌گی صادقانه گروه طالبان برای انجام گفت‌وگوی واقعی، بزرگ‌ترین مانع در برابر صلح می باشد.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی امروز دوشنبه(۶حوت) در نشست شورای وزیران گفت که ایجاد هیأتی متشکل از نماینده‌گان حکومت، گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های سیاسی کشور، می‌تواند بهانه گروه طالبان برای آغاز گفت‌وگوهای مستقیم را رفع کند. بنابراین برای تشکیل چنین هیأتی، در سطح رهبری حکومت وحدت ملی، گفت‌وگو و مشورت خواهد شد.

اما عبدالله از جانب دیگر تأکید کرد که بزرگ‌ترین مانع در برابر صلح، عدم آماده‌گی صادقانه گروه طالبان برای انجام گفت‌وگوی واقعی با جانب حکومت است. او پیش از این نیز گفته بود که بزرگ‌ترین چالش صلح در کشور گروه طالبان است و این گروه تا هنوز کم‌ترین عقب‌نشینی از مواضع گذشته خود انجام نداده است.

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در حالی بر انعطاف‌پذیری حکومت در زمینه تشکیل یک هیأت تمام‌شمول گفت‌وگوکننده با گروه طالبان تأکید دارد که گروه طالبان بارها از دیدار با هیأت مذاکره‌کننده کنونی حکومت خودداری کرده است. از دید گروه طالبان، این هیأت واجد صلاحیت برای انجام گفت‌وگو در زمینه صلح نیست.

هیأت مذاکره‌کننده صلح حکومت متشکل از دوازده نفر است که تنها سه تن آن‌ها بیرون از حکومت هستند. این هیأت به منظور گفت‌وگو با گروه طالبان در اوایل ماه قوس تشکیل شد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، نیز پیش از این بر تشکیل یک هیأت مذاکره‌کننده فراگیر و ملی به منظور آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تأکید کرده است. با این وجود، تا هنوز تغییری در ترکیب هیأت مذاکره‌کننده صلح حکومت به میان نیامده است.

با این حال قرار است که پنجمین دور نشست نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان امروز دوشنبه ششم دلو در قطر برگزار ‌شود و در آن ملا عبدالغنی برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر و معاون سیاسی این گروه نیز شرکت کرده است.

عدم صداقت طالبان، بزرگ‌ترین مانع در برابر صلح

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد