عطامحمد-نور-بلند-شدن-پرچم‌های-قومی-افغانستان-را-به-نزاع‌های-خونین-می‌کشاند

عطامحمد نور، رهبر شاخۀ انشعابی حزب جمعیت اسلامی افغانستان می‌گوید که بلند شدن پرچم‌های قومی کشور را به صحنۀ نزاع‌های خونین سوق می‌دهد.

به گزارش افغان نیوز: عطا محمد نور روز گذشته پنج‌شنبه( 6، جوزا ) در برگۀ فیس‌بوکش در واکنش به آن چه بلند شدن پرچم‌های قومی در کشور می‌خواند، نوشته است که بلند شدن این پرچم‌ها در کشور هیچ سودی در پی ندارد. آقای نور از گروه‌های سیاسی می‌خواهد که از این گونه اقدام‌ها خودداری کنند.

آقای نور می‌افزاید که پرچم افغانستان در «لویه جرگه» تصویب و در قانون اساسی درج شده و چتر مناسبی را برای زنده‌گی مسالمت‌آمیز میان گروه‌های متعدد قومی در کشور فراهم ساخته است. به بیان او، راه تغییر این پرچم نیز در قانون اساسی پیش‌بینی شده و هر نوع پیشنهادی در این پیوند از مجرای قانون قابل پیگیری است.

آقای نور خاطرنشان می‌سازد، اگر ساختار دولت از هم بپاشد او زیر پرچم‌ها نخواهد رفت و آن چه او پرچم غیرقومی حزب جمعیت می‌خواند را برخواهد افراشت. رهبر شاخۀ انشعابی حزب جمعیت اسلامی با اشاره به مدل‌های مختلف سیاسی که از سوی احزاب و گروه‌های سیاسی مطرح شده، می‌گوید که نظام فدرالی مناسب وضعیت افغانستان نیست و تجزیۀ کشور نیز راه حل نیست.

به گفتۀ او، به جای نظام ریاستی متمرکز کنونی باید ساختار صدارتی – پارلمانی با انتخابی شدن والی‌ها و تبدیل ولایات به واحدهای مستقل بودجه‌یی شکل بگیرد. به سخن او، در چوکات این ساختار اختلاف‌های قومی حل خواهد شد و ثبات سیاسی و عدالت اجتماعی در کشور تأمین می‌شود.

این در حالی است که در ماه‌های پسین هواداران احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، قهرمان ملی کشور در کابل و هواداران مارشال عبدالرشید دوستم در دو هفتۀ گذشته در ولایت فاریاب پرچم‌هایی را غیر از پرچم افغانستان در محافل‌شان برافراشته‌اند. شماری از هواداران این دو چهرۀ سیاسی خواستار برقراری نظام فدرال در کشور شده‌اند.

 

عطامحمد نور: بلند شدن پرچم‌های قومی افغانستان را به نزاع‌های خونین می‌کشاند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد