نسل-دوم-مقاومت-پس-از-خروج-امریکا-علیه-طالبان-می‌جنگد

احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی به طالبان هشدار دادند که اگر پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، صلح نکنند؛ نسل دوم مقاومت با فرزندان تحصیل کرده وارد میدان خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز؛ سید جواد حسینی، رهبر حزب عدالت و توسعه، امروز( سه‌شنبه، ۱۸ جوزا) در یک نشست خبری زیر نام "انسجام احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی" گفت که از سال گذشته بدینسو جنگ میان نظامیان خارجی و طالبان پایان یافته و تنها در برابر نیروهای امنیتی افغان ادامه دارد، اما پس از خروج کامل نظامیان خارجی، جنگ این گروه هیچ توجیه ندارد. 

آقای حسینی از کندی مذاکرات صلح انتقاد کرده و گفت که مردم با آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی انتظار آتش‌بس داشتند؛ اما خشونت‌ها هر روز از سوی گروه طالبان افزایش یافته و از مردم ملکی قربانی می‌گیرد. 

رهبر حزب عدالت و توسعه، تصریح کرد که حکومت و طالبان تنها در راستای منافع گروهی و سمتی شان عمل می‌کنند و هردو طرف روی تقسیم قدرت منازعه دارند. 

او افزود که اگر حکومت مشروعیت و حمایت شهروندان را می‌خواهد باید به بی‌عدالتی، تبعیض و فساد حاکم در دستگاه دولت پایان دهد و منافع ملی را قربانی خواسته‌هی شخصی، گروهی و قومی چند" تیکه دار قومی" نکند و به آنان باج ندهد. 

مقصود حسن زاد، رییس حزب بیداری افغانستان در این نشست گفت که جنگ‌امروزی افغانستان میان مسلمانان است و طالبان در یک سال گذشته با خارجی‌ها جنگ نداشته و تنها در برابر نیروهای امنیتی به نام جهاد رزمیده اند. 

آقای حسن زاده افزود؛ اکنون که نیروهای خارجی افغانستان را ترک می‌کنند، جنگ طالبان در برابر نیروهای دولتی هیچ توجیه دینی و شرعی ندارد و این گروه باید از راه مذاکره برای حل مشکلات کنونی کشور تلاش نماید. اما اگر طالبان برای کسب قدرت می‌جنگند، جنگ راه رسیدن به آن نیست. 

به باور حسن‌زاده؛ کوتاهی و بی‌برنامه‌گی حکومت باعث تضعیف روحیه نیروهای امنیتی شده و‌ اکنون اراده‌ای برای حمایت از نیروهای امنیتی در حکومت وجود ندارد. 

سیمع الله عثمانی، رییس شورای جوانان خراسان گفت که گفتگوهای صلح هیچ دست آوردی نداشته است و نیاز نیست که از طالبان‌خواهش کنیم تا صلح نمایند. زیرا اگر طالبان صلح نکنند، نسل دوم مقاومت برای دفاع از کشور آماده است. 

عثمانی به طالبان هشدار داد که بیایید صلح کنید و اگر صلح نکنید با نسل دوم مقاومت و فرزندان تحصیل کرده افغانستان مواجه خواهید بود. جوانان افغانستان برای دفاع از کشور آماده اند. 

آقای عثمانی از تبعیض در حکومت انتقاد کرده و گفت؛ تا زمانی که تبعیض و قوم پرستی در افغانستان وجود داشته باشد، صلح در کشور تامین‌ نخواهد شد و در حال حاضر تعصب قومی، مذهبی و سمتی بیداد می‌کند. 

این‌درحالی است که در یک ماه اخیر، جنگ طالبان در برابر نیروهای امنیتی شدت یافته و در حال حاضر در بیش از ۱۰۰ ولسوالی کشور به گونه عملی جریان دارد.

نسل دوم مقاومت پس از خروج امریکا علیه طالبان می‌جنگد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد