عقب‌نشینی-امریکا-از-افغانستان-دلیل-سیاسی-دارد

رهبر حزب اسلامی می‌گوید که موضع‌گیری اخیر رئیس جهمور امریکا مبنی بر خروج نیروهایش از افغانستان و نقض معاهده دوحه؛ دلیل مبهم و سیاسی دارد.

به گزارش افغان نیوز: گلب‌الدین حکمت‌یار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، امروز شنبه( ۲۸، حمل ) در یک کنفرانس خبری گفت که اگر معاهده دوحه عملا نقض و نشست استانبول به تاخیر انجامد، افغانستان با یک وضعیت پیچیده و خلاف انتظار مواجه خواهد شد. اما این پیش‌آمد نه به سود افغانستان خواهد بود و نه ایالات متحده امریکا.

آقای حکمت‌یار، خروج نیروهای امریکایی را از افغانستان تا ماه می دلایل سیاسی دانسته، می‌گوید که قصر سفید نیز در مورد تاخیر و نقض معاهده توضیحی نداده است. 

او گفت: «نشست استانبول باید براساس برنامه‌ای قبلی و با اشتراک همه دایر شود و روی دو موضوع اساسی که همان آتش‌بس و چگونگی حکومت انتقالی است، بحث صورت گیرد.»

 به گفته وی؛ افغان‌ها می توانند با استفاده از این فرصت؛ راه حل افغانی برای بیرون رفت از بحران و خاتمه بخشیدن جنگ تحمیلی بیابند.

رهبر حزب اسلامی گفت که برای عبور از مرحله ناامن و بی‌ثبات کنونی، به توافقات و اقداماتی نیاز دارد تا بقای نظام موجود و تمامی تشکیلات و ادارات ضروری آن تغییر کند. 

همچنان شورای عالی دولت به عنوان عالی ترین مرجع تصمیم‌گیری از رهبران و جهت‌های تاثیر گذار در جنگ و صلح تشکیل گردد تا در مرحله انتقالی مفید واقع شود.

حکمتیار گفت: تعویض حکومت کابل به حکومت قابل قبول برای تمامی جریان‌های تاثیر گذار کشور و برگزاری انتخابات شفاف تنها راه گشای این بحران کنونی خواهد بود.

آقای حکمت‌یار اضافه کرد،« شورای عالی دولت در دوران حکومت انتقالی، عالی ترین مرجع تصمیم‌گیری در تمامی قضایای مهم کشور و ناظر بر اجراءات حکومت بوده و حکومت انتقالی؛ مجری تصامیم آن خواهد بود.»

این درحالی است که مسوولان نظامی حکومت جوبایدن اعلام کرده اند که خروج نیروهای امریکایی تا ماه می ممکن است که ابهام در برگزاری نشست استانبول شود.

عقب‌نشینی امریکا از افغانستان دلیل سیاسی دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد