علمای-افغانستان-خواستار-آتش‌بس-میان-حکومت-و-طالبان-شدند

کاروان صلح علماء بی طرف افغانستان از حکومت و طالبان می‌خواهد که خواست های مشروع شان را در میز گفت‌وگو مطرح سازند و آتش‌بس فوری را اعلام کنند.

به گزارش افغان نیوز: کاروان صلح علماء بی طرف افغانستان، امروز یکشنبه( 8، جدی ) طی یک کنفرانس خبری در کابل اعلام کردند که برای آوردن صلح دایمی مطابق ارزش های اسلامی و فرهنگ ملی، حاضر به هر نوع قربانی هستند.

مولوی عبدالقادر قانت، رئیس عمومی شورای علمای کابل تصریح نمود که اعتماد میان مردم افغانستان از بین رفته و ما همه روزه شاهد ترور علما و شخصیت های دینی هستیم. بنابراین، در نبود صلح تمام ارزش های دینی، ملی و جهادی نابود شده و همچنان ملت افغانستان از هم می پاشد.

وی گفت، « همه افغان ها خواهان آغاز مذاکرات بین الافغانی هستند. بنابراین، ما می خواهیم همه کشور های درگیر در این روند، هرچه سریع تر گفتگو های مستقیم بین دولت و طالبان را تسهیل کنند.»

رئیس عمومی علمای کابل بیان کرد، « جنگ راه حل نیست. ما باید راه حل مسالمت آمیز برای مشکل فعلی پیدا کنیم. از سوی هم، اگر طالبان نمی خواهند که مردم بیشتر از آنان متنفر باشند، آنها باید فورا آتش‌بس اعلام کنند و وارد مذاکرات صلح با حکومت افغانستان شوند.»

وی افزود: علماء به هیچ کس اجازه نخواهند داد تا پروسه صلح را به پروژه تبدیل کند و در پی منافع و امتیازات شخصی باشند. آقای قانت، از کشور های منطقه، فرا منطقه، دولت افغانستان، امارات اسلامی و جریان های سیاسی دخیل در پروسه صلح خواست تا در هر نشست، فیصله و تصمیم راجع به سرنوشت افغانستان را با علماء و مردم شریک سازند و ملت را در ابهام نگذارند.

از سوی هم، مولوی احمد گل صدیقی، اظهار داشت،« علماء از همه‌ای ملت افغانستان می خواهند که برای آتش‌بس، مذاکرات و صلح دایمی کار کنند و موانع صلح را بردارند تا شاهد یک افغانستان با ثبات باشیم. زیرا جنگ افغانستان تحملی است و باید به فریب خارجی ها توجه نکنیم.»

آقای صدیقی گفت،« تمام علماء آماده اند که میان دولت و طالبان میانجیگری کنند تا آنها را ترغیب به گفتگو های رودر رو کنند. زیرا همه افغان ها، به شمول طالبان و دولت، متوجه شده اند که جنگ و خونریزی راه حل نیست و آنها باید صلح را دنبال کنند.»

این درحالی است که روز گذشته، یک منبع نزدیک به گروه طالبان به آژانس افغان نیوز گفت که پس از امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان، حکومتی بوجود خواهد آمد که از همه مردم افغانستان نمایندگی کند. منبع تصریح کرد که پس از امضای مسوده میان امریکا و طالبان، آتش‌بس دوامدار برقرار خواهد شد، زیرا این مورد در متن توافقنامه های قبلی نیز گنجانیده شده بود.

در همین حال،  ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز اعلام کرده است که مشوره برای پذیرش آتش بس ادامه دارد و تاکنون هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است .

گفتنی است که دولت افغانستان و امریکایی ها نیز، پذیرش آتش‌بس را پیش شرط آغاز مذاکرات بین گروه های افغان عنوان نموده و بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاکید کرده اند.

علمای افغانستان خواستار آتش‌بس میان حکومت و طالبان شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد