عمران-خان-امریکا-و-طالبان-به-سوی-آتش‌بس-می‌روند

نخست‌ وزیر پاکستان می‌گوید که از نظر او توافق احتمالی میان امریکا و طالبان منجر به آتش‌بس در افغانستان خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز: عمران خان، نخست‌ وزیر پاکستان در گفتگویی با دویچه وله‌ی آلمان گفته است؛ امیدوار است که توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان امضا شود تا زمینه برای گفتگوهای بین‌الافغانی و توافق صلح بین افغان‌ها نیز فراهم شود.

عمران خان گفت: «تا جایی که من اطلاع دارم امریکا و طالبان به سوی آتش‌بس می‌روند. امیدوارم گفتگوهای امریکا و طالبان به موفقیت برسد و دولت منتخب افغانستان صلح را در اولویت کاری خود قرار دهد. پاکستان از صلح در افغانستان سود می‌برد؛ زیرا افغانستان برای پاکستان یک دهلیز بازرگانی با کشورهای آسیای میانه است. امنیت در افغانستان سبب رشد و رونق اقتصادی پاکستان می‌شود

نخست وزیر پاکستان همچنان افزوده است که افغانستان یک کشور مستقل است و در روابط خود با کشورهای جهان مستقلانه عمل می‌کند؛ اما نباید روابط افغانستان و هند به ضرر پاکستان تمام شود.

جلال‌الدین شینواری، فرمانده‌ی پیشین طالبان می‌گوید که توافقنامه‌ی صلح میان طالبان و واشنگتن امضا خواهد شد؛ اما اختلاف‌ها میان رهبران حکومت وحدت ملی ممکن گفتگوهای بین‌الافغانی را با چالش رو به رو کند.

از سویی هم، شعیب رحیمی، مشاور ارشد وزیر دولت در امور صلح می‌گوید که هر گونه خروج نیروها که در نتیجه‌ی توافق صلح میان امریکا و طالبان به دست می‌آید باید مسوولانه باشد.

جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی می‌گوید که نماینده‌ی ویژه‌ی آلمان برای افغانستان و پاکستان با مشاور شورای امنیت ملی دیدار کرده و از آماده‌گی‌ کشورش برای میزبانی از چهارمین نشست "بین‌الافغانی" خبر داده است.

گفته می‌شود که طالبان طرح کاهش خشونت در افغانستان را به زلمی خلیل‌زاد پیشنهاد کرده است اما حکومت افغانستان آتش‌بس را برای آغاز گفتگوهای بین الافغانی پیش شرط قرار داده است.

عمران خان: امریکا و طالبان به سوی آتش‌بس می‌روند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد