عملکرد-شورای-ملی-در-سال-چگونه-بود

در حالی که یافته های یک نهاد مدنی از کارکرد شورای ملی در سال جاری خوب ارزیابی شده است؛ اما شماری از اعضای مجلس با این گزارش مخالف اند و آن را به باد انتقاد میگیرند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: پاینده محمد حکمت، مسوول روابط خارجی فیفا ( موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان)امروز دوشنبه(9 حوت) در کنفرانس مطبوعاتی که "پیرامون نشر یافته های مشاهداتی یک سالهاین نهاد از پارلمان" برگزار شده بود گفت: یافته های فیفا نشان می دهد که شورای ملی نسبت به سال 94 عملکرد مثبتی داشته است و این مشاهدات برای دادن اطلاعات و آگاهی عامه از پارلمان بسیار مؤثر پنداشته می شود.

آقای حکمت تصریح نمود پارلمان سال جاری در بخش قانون گذاری، برگزاری جلسات استجوابیه و استحضاییه، تصویب توافقنامه ها و بحث های امنیتی کشور بیشترین کارکرد را داشته است.

مسوول روابط خارجی فیفا علاوه کرد مجلس نمایندگان طی سال جاری در مجموع به تعداد 108جلسات عمومی برگزار کرده است که از این تعداد یک جلسه افتتاحیه، 2 جلسه فوق العاده، 21 جلسه استجوابیه، 15 جلسه استماعیه و 6 جلسه استحضاییه، 3 جلسه سری و 55 جلسه عادی داشته است.

آقای پاینده محمد حکمت اظهار داشت مجلس سنا نیز با داشتن 76 جلسه عمومی، یک جلسه افتتاحیه، 21 جلسه استجوابیه، 10 جلسه استماعیه، 2 جلسه فوق العاده و 40 جلسه عادی که از این میان تنها 6 جلسه برگزار نشده و 5 جلسه بدون آجندا بوده است نشان می دهد این دو مجلس نسبت به سال گذشته بهتر عمل کرده است.

وی بیان داشت که درصد حضور نمایندگان مجلس به طور متوسط در جلسات استحضاییه  49 درصد و در مجلس سنا 55 درصد بوده است.

حکمت اضافه می کند در بخش قانون گذاری پارلمان در سال روان به تعداد 41 سند تقنینی را دریافت که از این مجموع 37 سند تصویب، 3 سند رد و یک سند تحت بررسی است.

او گفت: "در مجموع 38 درصد موافقنامه های بین المللی در این دو مجلس برای تصویب آمده است که از این میان 37 موافقتنامه تصویب و یک موافقتنامه که بازگشت اجباری مهاجران از کشورهای خارجی بود رد شد".

پاینده محمد حکمت تاکید نمود فیفا در بخش نظارت بر اعمال حکومت در سال جاری به این نتیجه رسیده است که با سلب صلاحیت شمار زیادی از مسولان دولتی به صورت دسته جمعی توانسته است با احترام به قانون و نمایندگان مردم دستاورد خوبی داشته باشد.

مسوول روابط خارجی فیفا یادآور شد که مجلسین در نمایندگی از مردم با برگزاری جلسات عمومی پیرامون مشکلات امنیتی، فرهنگی و اقتصادی توانسته است نسبت به سال گذشته از امتیازات بارزی برخوردار باشد.

وی همچنین می افزاید که این نمایندگان در ساعات امتیازی خود 50 درصد در نظارت از حکومت، 46 درصد به نمایندگی از مردم و 4 درصد را نیز صرف قانون گذاری برای کشور نموده اند.

آقای حکمت می گوید، 33 درصد مجلس نمایندگان و 45 درصد هم مجلس سنا روی مسایل امنیتی کشور بحث نموده اند که بقیه گفتگو ها روی مسایل فساد اداری ، روابط بین الملل، انتخابات و کم کاریهای حکومت متمرکز بوده است.

او با ابراز این مطلب خاطر نشان می سازد که نقض اصول وظایف داخلی مجلس نیز به شرح زیر می باشد:

عدم رعایت سکوت در مجلس 24 درصد

عدم استفاده از کرسی مشخص 17 درصد

نبود آجندا 19 درصد

اضافه روی از زمان تعیین شده 3 دقیقه ای برای صحبت 24 درصد

و خارج شدن از موضوع آجندا 21 درصد می باشد.

این در حالی است که جعفر مهدوی عضو مجلس نمایندگان ضمن رد یافته های نهاد مدنی فیفا اظهار داشت که مشکلات در شورای ملی بیش از حدی است که در این گزارش آمده است.

این عضو مجلس نمایندگان تایید می کند که نمایندگان پارلمان هیچ سوابق کاری در بخش نمایندگی از مردم ندارند و همه تاجر، عالم دین، ریس سفید قوم و یا هم زورمندانی می باشند که با استفاده از توانایی مالی و سیاسی وارد این خانه شده اند.

آقای مهدوی تصریح می نماید اعضای این مجلس در زمان رای گیری برای مشخص یک موضوع را بنا به نظارت و تحلیل خود نه بلکه بر اساس فضای سبز و سرخ مجلس رای می دهند.

این عضو مجلس نمایندگان اظهار داشت که "در چنین فضای از نظر سواد سیاسی و اجتماعی درچار ضعف باشیم چگونه می توان رسیدگی به مشکلات مردم و نظارت بر اعمال حکومت را خوب ارزیابی نماییم

عملکرد شورای ملی در سال 1395چگونه بود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد