غرب-از-موضوع-رسمیت-شناسی-ا-ا-به-عنوان-ابزار-فشار-استفاده-می‌کند

مقام‌های وزارت خارجه می‌گویند که کشورهای غربی از موضوع رسمیت شناسی امارت اسلامی به عنوان ابزار فشار استفاده می‌کنند و ا.ا در طول دو سال سیاست متوازن و اقتصاد محور را در پیش گرفته است.

به گزارش افغان نیوز؛ امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه امروز (سه‌شنبه، ۳۱ اسد) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت که امارت اسلامی در دو سال پسین توانسته روابط خوب و بهتر با کشورهای منطقه و جهان داشته باشد. 

متقی افزود که امارت اسلامی یک سیاست متوازن و اقتصاد محور را در پیش گرفته و نمی‌خواهد که افغانستان میدان رقابت‌های منفی کشورهای بزرگ جهان شود. 

او درباره به رسمیت شناختن امارت اسلامی گفت که کشورهای غربی از این موضوع به عنوان یک فشار استفاده می‌کنند و برای به رسمیت شناختن ا.ا شروط ویژه و مشخصی ندارند. 

به گفته‌ متقی، مطرح شدن تشکیل حکومت همه‌شمول، حقوق بشر و مسایل امنیتی برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی یک بهانه از سوی جهان است. 

سرپرست وزارت امور خارجه در این برنامه تاکید کرد که سفارت‌خانه‌های افغانستان در شماری از کشورها و برعکس سفارت‌خانه‌های بعضی کشورها در کابل نیز فعال هستند و این امر به معنای به رسمیت شناختن امارت اسلامی از سوی کشورهای است که سفارت‌خانه‌های‌شان در کابل فعالیت دارند. 

شعیب بریالی، رییس امور قنسلی وزارت خارجه در این برنامه گفت که در نتیجه تلاش‌های این وزارت ۳ هزار و ۵۰۰ زندانی از کشورهای همسایه به افغانستان منتقل شده‌ و این روند ادامه دارد.

مسوولان وزارت امور خارجه افزودند که در حال حاضر سفارت ۶ کشور همسایه در کابل باز است و ۱۶ سفارتخانه و قونسولگری افغانستان در کشورهای چون پاکستان، چین، روسیه، ایران، قطر، ازبیکستان، امارات متحده عربی از کابل دستور می‌گیرند.

آنان می‌گویند که قرار است در آینده نزدیک سفارتخانه‌های افغانستان در بیرون کشور و سفارت‌های کشورهای بیرونی دیگر در کابل افزایش یابد. 

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

 

 

غرب از موضوع رسمیت شناسی ا.ا به عنوان ابزار فشار استفاده می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد