غنی-تاکنون-از-هفتاد-کوتل-و-هفت-خوان-رستم-گذشته-ایم

رییس جمهور غنی در لویه جرگه مشورتی صلح گفت: تاکنون از هفتاد کوتل و هفت خوان رستم گذشته ایم و حالا جمع شده‌ایم تا خواب‌های شومی را که دیگران برای ما دیده اند، با خاک یکسان سازیم و پایه‌های نظام را بیشتر مستحکم سازیم.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور، امروز جمعه(17، اسد) در مراسم لویه‌جرگه مشورتی صلح، گفت که ما دنبال دوستان فراوان استیم و هیچ نیت دشمن سازی و دشمن تراشی نداریم. من فخر میکنم که پس از دوره سیاه استالین که مرزهای تجارتی ما با دیوارهای فولادی بسته شد، امروز آسیای میانه به نزدیکترین دوستان افغانستان تبدیل شده اند و رشته‌های کهن فرهنگی – اقتصادی و تاریخی ما در حال تازه شدن و گسترش است.

وی افزود؛ از تلاش‌های دولت ایالات متحده امریکا بخاطر اعاده صلح و دست یابی به راه حل سیاسی قدردانی و امتنان می نماییم. ما به هر نوع تصمیم ایالات متحده امریکا در ارتباط به خروج احتمالی نظامیان شان از افغانستان احترام خواهیم گذاشت.

رئیس جمهور غنی در لویه جرگه مشورتی صلح گفت: من افتخار دارم که بانی اولین آتش بس سچه و واقعا افغانی بودم که در آن مردم معنای آتش بس را در تمام کشور لمس کردند.

آقای غنی می‌گوید که به اساس قانون اساسی رهایی این چهارصد زندانی در صلاحیت رییس جمهور افغانستان نیست. تا رسیدن به اینجا از هفتاد کوتل و هفت خوان رستم گذشته ایم. به لحظه‌های باریک و حساس نزدیک شده ایم. دایر شدن این لویه جرگه نشان دهنده تعهد من به تطبیق قانون اساسی است.

اشرف غنی گفت: به فضل خدواند ملت ما دولت قوی میخواهد و دولت به محور مردم می چرخد و حضور شما این ادعای مرا به صورت واضح تمثیل می‌نماید. متاسفانه در طول تاریخ کشور ما شاهد فروپاشی و سقوط دولت‌ها بوده است اما هیچ دسیسه و توطیه خارجی نتوانسته است اساسات ملت بودن ما را ضعیف سازد.

رییس جمهور کشور تصریح کرد؛ حالا جمع شده‌ایم که خواب‌های شومی را که دیگران برای ما دیده اند، با خاک یکسان سازیم و پایه‌های نظام را بیشتر مستحکم سازیم تا که از دایره باطله تاریخ بیرون شویم و ثبات واقعی را ایجاد نماییم.

آقای غنی همچنان گفت که یکی از توصیه‌های لویه جرگه قبلی این بود که باید از جمهوریت و قانون اساسی صیانت صورت گیرد. با تمام تردید سازی‌ها و شک اندازی و سنگ اندازی‌های که دیگران کردند، قانون اساسی را تطبیق کرده و انتخابات را انجام دادیم.

آقای غنی اظهار داشت: وطن پدیدۀ عزیزتر از جان ماست پس برای عزت او جان سپردن برای اکثریت این ملت بحث تازه نیست. بنابراین، برګزاری و تنظیم این لویه جرګه در مدت چهار روز و بحث بالای مساله مهم و حیاتی کشور، بیانګر ظرفیت، توانایی و اراده محکم جمهوری اسلامی افغانستان برای صلح و مشورت با ملت است.

این درحالی است که برخی از اعضای لویه جرگه مشورتی صلح به افغان نیوز می‌گویند که این جرگه باید پیش از رهایی ۴ هزار و ۶۰۰ زندانی طالبان از بند حکومت برگزار می‌شد و اکنون نباید زندانیان باقی مانده این گروه رها شوند؛ زیرا هیچ ضمانت وجود ندارد که پس از رهایی آنان خشونت‌ها کاهش یافته و مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.

غنی: تاکنون از هفتاد کوتل و هفت خوان رستم گذشته ایم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد