غنی-تخطی-های-پاکستان-را-به-گونۀ-جدی-مطرح-کرد

رییس جمهور غنی در دیدار با شاهدخاقان عباسی، موضوع بمباران پاکستان بر ولایت کنر و تخطی‌های آن کشور را به گونه‌ی جدی مطرح کرد و با تأکید گفت که وضعیت کنونی به نفع هیچ طرفی نیست و باید هر نگرانی از طریق مراجع رسمی شریک و از راه بحث و مذاکرات، حل شود.

به گزارش افغان نیوز: شاهدخاقان عباسی، صدراعظم پاکستان که در رأس یک هیأت عالی‌رتبه‌ی آن کشور به افغانستان آمده بود، دیروز با رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

براساس خبرنامه‌ی ارگ، رییس‌جمهور غنی و صدراعظم پاکستان در مورد «روابط دوجانبه، مبارزه با تروریسم، اتصال منطقه‌یی، مذاکرات صلح به‌رهبری و مالکیت افغان‌ها، تخطی‌ها در امتداد خط دیورند، عودت باعزت مهاجرین، پروژه‌های سرک‌سازی و خط‌آهن، تبادله‌ی زندانیان و نهایی‌سازی پلان عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی» گفت‌وگو کرده‌اند.

آقای غنی در این دیدار ضمن سپاس‌گزاری از خاقان عباسی به‌خاطر پذیرش دعوت وی، گفته است که تصامیم سران دو کشور، رفاه و آسایش نسل‌های آینده را تضمین می‌کند.

در خبرنامه آمده که رییس‌جمهور غنی موضوع بمباران پاکستان بر ولایت کنر و تخطی‌های آن کشور را به گونه‌ی «جدی» با صدراعظم پاکستان مطرح کرد و با تأکید گفت که «وضعیت کنونی به نفع هیچ طرفی نیست و باید هر نگرانی از طریق مراجع رسمی شریک و از راه بحث و مذاکرات، حل شود.»

دو جانب روی اتصال منطقه‌یی به‌ویژه انتقال انرژی از آسیای میانه از طریق افغانستان به پاکستان و کار عملی احداث خط‌آهن کویته- قندهار- هرات و پشاور- جلال‌آباد و شاهراه پشاور- جلال‌آباد- کابل گفت‌وگو کرده‌اند. برای انتقال و تمدید انرژی برق از آسیای میانه به پاکستان از طریق افغانستان، هیأت‌هایی از دو کشور مؤظف شده‌‌اند.

هم‌چنان دو طرف موافقت کرده‌اند که هیأت‌های دو کشور برای بازگشت باعزت مهاجرین افغان، جدول زمانی و مکانیزم واضحی تهیه کنند.

از سوی دیگر، رییس‌جمهور غنی و خاقان عباسی فیصله کرده‌اند تا مشاوران امنیت ملی و وزارت‌های خارجه‌ی دو کشور سند «پلان عمل افغانستان- پاکستان برای صلح و همبستگی» را نهایی سازند.

تاکنون دو نشست در مورد «پلان عمل افغانستان-پاکستان برای صلح و همبستگی» (APAPPS) در کابل و اسلام‌آباد برگزار شده است. نشست دوم در روزهای ۲۰ و ۲۱ دلو سال گذشته در پاکستان برگزار شد اما بی‌نتیجه پایان یافت و هیچ تصمیمی برای ادامه‌ی این نشست‌ها گرفته نشده است. وزارت خارجه‌ی افغانستان گفت «هیچ پیشرفتی پیرامون اقدامات مشخص، نتیجه‌محور و زمان‌بندی‌شده در پلان عمل افغانستان-پاکستان برای صلح و همبستگی» صورت نگرفت. پاکستان در این نشست به خواست‌ها و انتظارات افغانستان پاسخ مثبت و روشنی نداده است.

براساس خبرنامه‌ی ارگ، شاهدخاقان عباسی از پیشنهاد صلح رییس‌جمهور غنی به طالبان، استقبال کرده و ضمن این‌که صلح را به‌رهبری و مالکیت افغانستان، یگانه راه‌حل دانسته، از همکاری کشورش در این راستا، اطمینان داده است.

غنی تخطی های پاکستان را به گونۀ جدی مطرح کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد