غنی-جنگ-جاری-بالای-موقعیت-افغانستان-است

رییس جمهور غنی در کنفراس بین المللی تاشکند در مورد افغانستان گفت که امروز برای این گردهم آمده ایم که تهدید های مشترک متوجه ما است و هدف این نشست این است تا تهدیدات مشترک را از بین ببریم.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در این نشست گفت که موقعیت افغانستان باید درک شود و از این طریق می توانیم همکاری های منطقوی را افزایش دهیم. بخاطر افزایش همکاری های منطقوی باید میکانیزم ها ایجاد و وسعت یابند. از طریق همکاری با افغانستان باید مشکل کلیدی را که منطقه با آن مواجه است، حل کرد.

وی افزود: جنگ جاری بالای موقعیت افغانستان است و در این مورد اجماع منطقوی و بین المللی خیلی ها مهم است. باید فرصت گفتگو به میان بیاید. امروز برای این گردهم آمده ایم که تهدید های مشترک متوجه ما است و هدف این نشست این است تا تهدیدات مشترک را از بین ببریم. اگر پروژه های بزرگ منطقوی تطبیق شوند برای مردمان خود خدمت بزرگی را انجام داده ایم. بجای سیاست های تقابلی باید فضای همکاری را ایجاد و وسعت دهیم.

آقای غنی گفت: هدف مشترک ما و شما اقتصاد مشترک است. ما باید یک اقتصاد منسجم داشته باشیم و امروز این فرصت را داریم تا به یک براعظم اقتصاد مبدل شویم.

شبکه های تروریستی فرامرزی تهدید بزرگ برای افغانستان و منطقه می باشند. این شبکه های تروریستی جغرافیا نمی شناسند و تروریستان از این طریق میلیاردها دالر سالانه بدست می آورند.

وی تاکید داشت که شبکه های تروریستی باهم وصل اند و اهداف مشترک دارند. افغانستان در خط نخست مبارزه با تروریزم قرار دارد و می رزمد. شمار افراد داعش در افغانستان به کمتر از ۲۰۰۰ می رسد. قوای امنیتی و دفاعی افغانستان شجاعانه در مقابل آنان می جنگند و بیش از ۱۰۰۰ آنان را کشته اند که بیشتر در ولایت های ننگرهار و کنر فعالیت داشتند. طی دو هفتۀ گذشته نیروهای افغان عملیات های موثری را برای ازبین بردن این تهدید های مشترک راه اندازی کرده اند.

رییس جمهور غنی گفت؛ آینده سیاسی، اقتصادی، صلح و ثبات، پیشرفت و منطقۀ که در آن زندگی می کنیم، مشترک است. این فرصت ها نادر اند و باید از آن استفاده کرد. ما و شما منافع ملی مشترک داریم، هم در سطح ملی، هم در سطح منطقه یی و هم در سطح بین المللی اهداف مشترک و دیدگاه مشترک داریم در این راستا نقش مهم را انجام داده می توانیم.

غنی: جنگ جاری بالای موقعیت افغانستان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد