غنی-خواستار-همکاری-وزارت-دفاع-در-مدیریت-بنادر-افغانستان-گردید

رئیس جمهورغنی در جلسه شورای عالی اقتصادی به سه وزارت کلیدی دستور داده که طرح منظم را در رابطه به مدیریت بنادر کشور آماده نمایند.

به گزارش افغان نیوز:  در جلسۀ شورای عالی اقتصاد روز دوشنبه، رئیس جمهور غنی به وزارت های دفاع، داخله و مالیه دستور داد تا جهت جلوگیری از حیف و میل شدن منابع گمرکات در بنادر افغانستان طرح واضح را تهیه نمایند.

قابل ذکر است که بنادر مهم افغانستان شامل بنادر حیرتان در ولایت بلخ، اسلام قلعه و تورغندی در ولایت هرات، تورخم در ولایت ننگرهار و اسپین بولدک در قندهار می باشد.

بندر حیرتان در حال حاضر در دست افراد مورد اعتماد عطا محمد نور است که تنش های زیادی به حکومت وحدت ملی دارد و دو روز قبل اعلام کرد که اگر معاش کارمندان دولتی بلخ از سوی حکومت پرداخت نگردد، وی از عواید این بندر پرداخت می کند.

در سایر بنادر نیز فساد وجود دارد و کسانی که در راس مدیریت این بنادر گماشته می شوند از سوی یکی از سیاسیون حمایت میگردد.

همچنان کمپنی جیوکیم که مسئولیت بررسی کیفیت مواد نفتی را در بنادر داشت، قراردادش با حکومت به پایان رسیده است.

داکتر نقیب الله فایق رئیس ادارۀ ملی استندرد، در رابطه به چگونگی تمدید قرارداد کمپنی جیوکم و یا بدیل برای آن، در جلسه شورای عالی اقتصاد معلومات داده گفت که کمپنی مذکور نتوانست خدمات خود را در مدت زمان تعیین شده مطابق به قرارداد، آغاز نماید.

وی پیشنهاد کرد: از اینکه زمان قرارداد با شرکت جیوکم ختم شده است، بناً جلسه شورای عالی اقتصاد می تواند در مورد تمدید هشت ماهه قرارداد و شیوه تدارکاتی با کمپنی جدید، تصمیم اتخاذ کند.

رئیس جمهور غنی در این خصوص گفت که ادارۀ تدارکات ملی و ادارۀ ملی ستندرد، شرایط قراردادها را با معیارهای تخنیکی و مالی و بدیل ها، آماده کنند و به جلسه شورای عالی اقتصاد ارائه نمایند.

وی همچنان تاکید کرد که مدیریت بنادر ما اهمیت دارد و وزارت های مالیه، دفاع ملی و امور داخله باید یک طرح واضح روی مدیریت گمرکات ارائه کنند تا از حیف و میل منابع جلوگیری گردد.

حالا دیده شود که در شرایط کنونی آیا وزارت های دفاع، داخله و مالیه میتواند بنادر افغانستان را به صورت درست مدیریت نمایند؟.

غنی خواستار همکاری وزارت دفاع در مدیریت بنادر افغانستان گردید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد