غنی-سازمان-ملل-از-جمهویت-حمایت-می‌کند-نه-امارات

رییس جمهور غنی می‌گوید که تنها جمهوری اسلامی افغانستان دولت مشروع است و امارت اسلامی از سوی ملل متحد به رسمیت شناخته نشده و از احیای دوباره آن حمایت نمی‌کند.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور شام دیروز در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که در خصوص پروسۀ صلح افغانستان از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شده بود، گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد، تعهد قوی برای رسیدن افغانستان به صلح و ثبات دارد.

وی گفت: امروز جامعه جهانی به توافق رسیده است که ما به اهداف مطلوب خویش بخاطر رسیدن به یک  راه حل سیاسی، نایل شویم و حقوق افغان ها توسط خودشان در پروسه های سیاسی در آینده تضمین گردد.

رئیس جمهور قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را در قبال صلح افغانستان مهم خوانده، گفت که این سازمان تعهد همیشگی خود را بر استقلال، حاکمیت سیاسی و تمامیت ارضی افغانستان ابراز کرده است.

اشرف غنی گفت که افغانستان در خط مقدم مبارزه با تروریزم جهانی قرار دارد، ما برای شکست تروریزم مشترکاً مبارزه می کنیم و زمانی به صلح نایل می شویم که در کنار همدیگر قرار داشته باشیم.

آقای غنی از تلاش های دولت افغانستان برای مبدل کردن صلح به گفتمان ملی به شمول برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح و تصمیم گیری لویه جرگه در خصوص رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان یادآوری نموده، گفت که حمایت های دوامدار شورای امنیت سازمان ملل متحد از پروسۀ صلح افغانستان می تواند ما را قادر سازد که به یک راه حل سیاسی دست پیدا کنیم.

رئیس جمهور با اشاره بر اینکه برقراری صلح هزینه دارد، گفت که تیم مذاکراتی ما در دوحه بر تعهدات خود در مذاکرات صلح پابند است. همچنان شورای امنیت سازمان ملل متحد از تلاش های ما در دو دهه گذشته برای رهایی از جنگ به عنوان یک متحد و حامی خلل ناپذیر حمایت کرده است.

غنی گفت که تداوم قطعنامه های تان نه تنها برای حقوق، ارزش ها و اهداف ما مهر تایید می گذارد، بلکه چوکاتی را مشخص می کند که تنها جمهوری اسلامی افغانستان دولت مشروع است و امارت اسلامی از سوی ملل متحد به رسمیت شناخته نشده و این سازمان احیای دوباره آن را حمایت نمی کند.

رئیس جمهور گفت که ما از شورای امنیت سازمان ملل متحد می خواهیم که حمایت های خویش را از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ادامه دهد. زیرا مهمترین ضرورت و اولویت ما صلح است و ما باید به پروسۀ صلح انرژی تازه ببخشیم.

غنی تصریح کرد که تطبیق تعزیرات منحیث یک ابزار برای موفقیت در مذاکرات با طالبان مهم است و این تعزیرات تنها زمانی می تواند موثر واقع شود که هر تغییر در میکانیزیم جاری صلح مبتنی بر پیشرفت ملموس در پروسه صلح باشد.

وی گفت که شورای امنیت ملل متحد باید تروریزم را منحیث یک ایکوسیستم بپذیرد، نه یک سلسلۀ سازمان های منزوی و ما در راستای مبارزه با تروریزم به یک استراتیژی نیاز داریم که شورای امنیت ملل متحد از آن حمایت کند.

این درحالی است که در پی افزایش جنگ و خشونت‌های گروه طالبان در چند ماه اخیر،عالمان دین در کویت جنگ جاری افغانستان را نا مشورع دانسته و خواهان آتش‌بس فوری در این کشور شده‌اند.

غنی: سازمان ملل از جمهویت حمایت می‌کند نه امارات

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد