غنی-فرهنگ-زن-ستیزی-در-افغانستان-باید-تحلیل-گردد

رییس جمهور غنی تغییر فرهنگ زن ستیزی را در حکومتداری نقطه مهم دانست و گفت که ابعاد زن ستیزی باید تحلیل گردد و طرُق واضح برای جلوگیری آن پیشنهاد گردد.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور شام دیروز در مراسم آغاز کمپاین ۱۶ روزۀ محو خشونت علیه زنان که در ارگ برگزار شده بود، گفت که الهام و مسئولیت ما در برابر زنان از سیرت نبوی منشاء گرفته است، زیرا حضرت پیامبر بزرگوار اسلام هیچگاه بالای زن، دست خود را بلند نکرده بود. بنابراین، هر چیزی که در تضاد با سیرت نبوی(ص) باشد، مورد قبول ما نیست.

وی با تاکید بر اینکه اولین وظیفۀ رئیس جمهور تطبیق قانون اساسی است، گفت که خشونت جرم است و وظیفۀ تمام نهادهای امنیتی و پولیس، کشف جرم و وظیفۀ څارنوالی و قضا، تطبیق قانون می باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما روی یک روند دوامدار که ضرورت به تغییر فرهنگ دولت و جامعه دارد، صحبت کنیم و خشونت علیه زن پدیدۀ جهانی است و ضرورت واضح می باشد که ابعاد مختلف آن به گونه همه جانبه مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت که خانواده، محیط کار، دوایر دولتی، غیردولتی و بین المللی جای‌‌های اند که در آن امکان خشونت علیه زنان وجود دارد و باید انواع خشونت در آن مکان ها به گونه اساسی تحلیل شود تا انواع خشونت تشخیص و طرُق مشخص برای نابودی این پدیدۀ شوم، روی دست گرفته شود.

غنی خاطرنشان کرد، ارادۀ سیاسی واضح در قسمت مبارزه علیه خشونت به صورت عموم و خشونت در برابر زنان به طور مشخص وجود دارد و مظهر این ارادۀ استقلالیت لوی څارنوالی است. بنابراین، من افتخار می کنم که در یک قضیۀ عدلی و قضایی دخالت نکرده ام و دخالت هیچ کسی در هر مقامی که باشد، قابل قبول نیست و جرم پنداشته می شود.

رئیس جمهور با اشاره به استقلال نهادهای عدلی و قضایی، گفت که ارگان های عدلی و قضایی مستقل، شرط اصلی و اساسی برای فیصله های عادلانه و بدون مداخله در روشنایی قوانین نافذۀ کشور می باشد.

آقای غنی افزود که یک قاضی و څارنوال عادل و متعهد، رکن اساسی تامین عدالت می باشد و حمایت از این ارگان ها وظیفه رئیس جمهور و تمام ملت است.

محمداشرف غنی درخصوص مشارکت وسیع زنان، گفت که اکنون زن افغان از خود نمایندگی می کند و در تمام ابعاد جامعه حضور فعال دارد و هیچ مشاور خارجی و نویسندۀ بیانیه های فرمایشی ندارد و حضور پر رنگ زنان را در لویه جرگه مشورتی صلح تبریک می‌گویم.

رئیس جمهور گفت که تنها مردها وسیلۀ تامین حقوق زنان بوده نمی توانند، زنان باید خود‌شان در هر عرصه جامعه، حضور فعال داشته باشند و حقوق شان را تأمین کنند.

او با اشاره به اینکه امروز ۴۸ درصد شوراهای میثاق شهروندی از زنان تشکیل شده است، گفت: از تعهد، قربانی و مقاومت زنانی که در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی فعالیت دارند و از نقش فعال آنان در تأمین قانون تشکر می کنم.

اشرف غنی تغییر فرهنگ زن ستیزی را در حکومتداری نقطه مهم دانست و گفت که ابعاد زن ستیزی باید تحلیل گردد و طرُق واضح برای جلوگیری آن پیشنهاد گردد.

وی تاکید کرد که مقاومت در برابر نقش قوی حضور زنان قابل تحمل نیست، گفت که خشونت علیه زن نه افتخار است، نه موجب حیثیت می شود و نه هم نمایندگی از مردانگی می کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نصاب تعلیمی کشور ضد خشونت نیست، گفت که در نصاب تعلیمی باید به فرهنگ اساسی اعتدال، همدیگر پذیری و ارج گذاری به حقوق دیگران توجه صورت گیرد.

آقای غنی در اخیر سخنانش گفت که نیاز است تا یک گفتمان سراسری ملی براه انداخته شود تا روی جنبه های مشترک و مشکلات زن شهری، دهاتی، کوچی وغیره صحبت شود و راه حل آن جستجو گردد.

این درحالی است که فوزیه کوفی، رهبر حزب موج تحول افغانستان و نماینده پیشین مجلس روز( دوشبنه، 4 قوس) در نشست خبری گفت که زنان در 18 سال گذشته در پروسه های ملی مشارکت معنی دار نداشته بلکه حضور آنان حاشیه‌ای بوده و نقش‌شان در تصمیم گیری‌ها نادیده گرفته شده است.

غنی: فرهنگ زن ستیزی در افغانستان باید تحلیل گردد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد