غنی-قانون-اساسی-در-دل-و-مغز-ما-جای-دارد

رییس جمهور غنی در نشستی با فعالان جامعه مدنی و ژورنالیستان گفت که قانون اساسی و ارزش های آن روی کاغذ نیست، بلکه در دل و مغز ما جای دارد.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور شام دیروز در کنفرانس ملی یک روزه تحت عنوان “مؤلفه های صلح پایدار” گفت که قانون اساسی و ارزش های آن روی کاغذ نیست، بلکه در دل و مغز ما جای دارد. بنابراین تمرکز ما در گفتمان ملی، گمشدۀ است بنام هدیۀ صلح و این هدیه صلح برای نسل های حال و آیندۀ ما می باشد.

وی با تاکید بر اینکه صلح در حاشیه نیست، بلکه در متن گفتمان ملی ما قرار دارد، خاطرنشان کرد؛ ضرورت این است که صلح یک کلمه نباشد، ابعاد و انواع آن مدنظر گرفته شود و صلح پایدار موجب ثبات افغانستان می شود.

رئیس جمهور غنی گفت که هدف و وسیله باید تفکیک شود، صلح وسیله است و هدف ثبات سیاسی توسط نظام قانونی و مردم سالار می باشد. بنابراین عدول از قانون اساسی نسخۀ بقاء و تامین منافع ملی نیست و استحکام ملی نتیجه قانون اساسی ماست و همچنان ملاک مناسبات ما با تمام شرکای بین المللی تحکیم ثبات و حفظ قانون اساسی است.

غنی گفت که ما تا زمانیکه مذاکرات صلح به نتیجه نرسد، به کسی تسلیمی داده نمی توانیم و از هر وجب خاک خویش به قوت و عزت دفاع می کنیم.

رئیس جمهور غنی با اشاره به مدیریت جنگ گفت که تاکید ما این است تا آتش بس به میان آید و شرایط برای مذاکرات همه جانبه فراهم گردد.

محمد اشرف غنی تصریح کرد که مذاکرۀ صلح بدون قید و شرط است، اما صلح قید و شرط دارد و ملت افغانستان حدود مذاکرات را تعیین می کند. وی تاکید کرد که اگر فشار می آید که رفتار غیرقانونی کنیم، این برای ما قابل قبول نیست.

آقای غنی تاکید کرد که مذاکرات صلح جدی و اساسی خواهد بود و وقتی وحدت ملی موجود باشد و در خط واحد قرار داشته باشیم، موقف ما به مراتب قوی می باشد.

رئیس جمهور کشور گفت که حکومت وحدت ملی شرایط صلح را فراهم کرد، زیرا ما درد ملت خود را احساس می کنیم. وی افزود که با ایالات متحدۀ امریکا به موافقت رسیده ایم تا روی هر موضوع که مردم افغانستان در پروسۀ صلح تشویش دارند، به تفصیل صحبت می کنیم.

وی با بیان اینکه به ارادۀ مردم افغانستان نباید قضاوت نادرست صورت گیرد، گفت که ما به ارزش ها باورمند هستیم و بر آن با تعقل رفتار می کنیم.

غنی: قانون اساسی در دل و مغز ما جای دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد