غنی-ما-گام‌های-بزرگ-برداشتیم-اما-طالبان-خشن‌تر-شدند

رییس جمهور غنی در رابطه به تبادله زندانیان گفت که در این عرصه گام های بزرگ برداشتیم تا طالبان اسرای ما را رها کنند و به آغاز مذاکرات مستقیم تعهد نمایند، اما با تاسف خشونت ها بالای مردم افغانستان افزایش یافت.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، بعدازظهر دیروز دو شنبه(16، سرطان) در نشست مشورتی با نمایندگان کشورهای منطقه تحت عنوان "تقویت اجماع برای صلح" گفت که ما ظرفیت و ارادۀ سیاسی داریم تا به جنگ پایان دهیم و برای طالبان یک راه حل سیاسی را پیشکش کردیم تا از خشونت دست بکشند.

رئیس جمهور غنی گفت که اجماع جهانی برای ختم جنگ وجود دارد و حمایت کشورهای منطقه و همسایه برای اجماع قوی منطقوی، افغانستان را کمک خواهد کرد تا به اهداف صلح برسد.

آقای غنی گفت که اگر صلح در افغانستان برقرار شود، کشورهای منطقه دو در صد رشد اقتصادی بیشتر خواهند داشت. زیرا اجماع منطقوی و جهانی ما را کمک خواهد کرد تا چارچوب موافقتنامه صلح ساخته شود و پلان عمل برای صلح، به نتیجۀ مطلوب برسد.

وی با اشاره به تهدیدات و خطرات در برابر صلح، گفت که اگر طالبان به جنگ ادامه دهند، پروسه صلح افغانستان با چالش های جدی روبرو خواهد شد.

اشرف غنی خاطرنشان کرد که با تاسف میزان خشونت های فعلی در مقایسه با سال گذشته، بالاتر است. گزارش های اخیر سازمان ملل متحد نشان داد که طالبان هنوز به تعهدات خود عمل نکرده و با شبکه های تروریستی رابطه دارند.

رئیس جمهور از تعهدات حکومت افغانستان یادآوری کرده، گفت که در پنج سال گذشته صلح را به یک گفتمان ملی مبدل ساختیم و بدون وضع شرایط، پیشنهاد آغاز مذاکرات را نمودیم.

غنی افزود که آتش بس را پیشنهاد و هیات همه شمول مذاکره کننده را ایجاد کردیم و همچنان شورای عالی مصالحه ملی را به میان آوردیم و اجماع قوی ملی در این خصوص ایجاد گردید.

او در رابطه به تبادله زندانیان گفت که در این عرصه گام های بزرگ برداشتیم تا طالبان از خشونت دست کشیده، اسرای ما را رها کنند و به آغاز مذاکرات مستقیم تعهد نمایند. همچنان آتش بس بشردوستانه را قبول کنند تا شرایط بهتر برای ما در راستای با ویروس کرونا فراهم گردد، اما با تاسف خشونت ها بالای مردم افغانستان افزایش یافت.

رئیس جمهور در اخیر سخنانش گفت که این اقدامات طالبان، اجماع ملی را خدشه دار می سازد و این در حالیست که ما به صلح متعهد هستیم.

این درحالی است که گزارش‌های از ولایت های مختلف افغانستان می‌رسانند که شمار زیادی از طالبان رها شده از زندان حکومت، دوباره به سنگرهای جنگ رفته و در همین روزها با نیروهای امنیتی درگیری دارند.

غنی: ما گام‌های بزرگ برداشتیم اما طالبان خشن‌تر شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد