غنی-مبادله-زندانیان-با-طالبان-نمی‌تواند-یک‌جانبه-باشد

رییس جمهور غنی تصریح نمود که هرچند طرح رهایی زندانیان تا روز یکشنبه آینده، نهایی می‌شود اما رهایی زندانیان، یک‌طرفه بوده نمی‌تواند.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در مصاحبۀ اختصاصی شب گذشته خود با شبکۀ تلویزیون ملی، گفت که تا یکشنبه آینده، طرح رهایی زندانیان نهایی خواهد شد.

آقای غنی گفت که اندونیزیا، ازبکستان، آلمان، ناروی، روسیه و چین، برای میزبانی از مذاکرات بین‌الافغانی علاقمندی نشان داده‌اند؛ اما به گفته وی، نخستین دور این مذاکرات، به احتمال زیاد در قطر برگزار خواهد شد.

رئیس جمهور غنی روز چهارشنبه گفت که تصمیم نهایی دربارۀ رهایی زندانیان در چند روز آینده گرفته می‌شود و معلوم خواهد شد که از جمله [۵ هزار زندانی] چه تعداد رها خواهند شد.

اشرف غنی افزود: "من از همۀ نهادها خواسته ام که تا روز یک‌شنبه شمار همه زندانیانی که ما در مورد آن‌ها موافقه می‌کنیم نهایی شوند."

او تاکید کرد: "در عین حال، این یک مبادله است؛ زیرا همه محبوسین ما که نزد طالبان اند باید واضح ساخته شود که کجا اند و چه زمانی رها می‌شوند، مبادله نمی‌تواند بدون رهایی زندانیان ما یک‌جانبه صورت گیرد."

بر اساس توافقنامه صلح امریکا و طالبان که در 29 فبروری سال جاری میلادی در قطر به امضاء رسید، پنج هزار زندانی طالب از سوی حکومت افغانستان رها خواهند شد و این گروه نیز یک‌هزار نظامی افغان را آزاد می‌کند. اما تا کنون حدود 4000 زندانی طالب از سوی حکومت افغانستان و بیش از 500 تن از نیروهای افغان، از زندان‌های طالبان آزاد شده‌اند.

این در حالی است که گزارش‌های اخیر حاکی از بروز اختلاف در روند مبادلۀ زندانیان است. گفته می‌شود حکومت نمی‌خواهد آن‌عده از زندانیان طالبان را که در حملات مرگ‌بار دست داشته‌اند و در فهرست ۵ هزار نفری زندانیان طالبان شامل اند رها کند.

غنی: مبادله زندانیان با طالبان نمی‌تواند یک‌جانبه باشد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد