فریاد-صلح‌خواهی-از-گلوی-شاعران-در-کابل

شاعران جوان در کابل با راه اندازی جشنواره‌ی شعر، صدای صلح خواهی شان را بلند کرده و از طرف‌های درگیر جنگ، خواستار صلح پایدار در کشور شدند.

به گزارش افغان نیوز؛ وامل ساحل، مسوول نهاد جوانان نو اندیش، امروز( سه‌شنبه، ۱۱ جوزا) در برنامه‌ی زیر نام جشنواره‌ای شعر" یک صدا برای صلح" گفت که هدف از برگزاری این جشنواره بلند کردن صدای صلح خواهی جوانان و شهروندان کشور در راستای صلح پایدار و دایمی از طریق زبان شعر است. 

آقای ساحل تاکید کرد که شاعران جوان کشور با زبان شعر از طرف‌های درگیر جنگ خواستار ادامه مذاکرات در داخل کشور هستند. 

جوانان شاعر می‌گویند که مذاکرات صلح باید از بیرون به داخل کشور منتقل شود؛ زیرا تا زمانی‌که این روند به یک گفتمان ملی و مردمی تبدیل نشود، مذاکرات در کشورهای بیرونی مانند قطر و ترکیه به نتیجه نمی‌رسد. 

به گفته ساحل، تاکنون پروسه صلح افغانستان بیشتر براساس آدرس‌های سیاسی و برنامه‌های خارجی پیش برده شده و تا زمانی که این پروسه ملی از سطح برنامه‌های خارجی‌ها بیرون نشود، مذاکرات صلح به نتیجه نمی‌رسد. 

رییس نهاد جوانان نو اندیش تاکید کرد که اگر طالبان به گونه واقعی خواستار صلح هستند، باید به آتش‌بس تن داده و حاضر به گفتگو‌ها و مذاکرات صلح در یکی از ولایت‌های شوند. 

به باور آقای ساحل، پروسه صلح کشور باید از گفتمان سیاسی به گفتمان اجتماعی و مردمی تبدیل شده و طرف‌های درگیر جنگ باید در یکی از ولایت‌های کشور روی میز مذاکرات صلح حاضر شوند. 

او تاکید کرد که اگر مذاکرات صلح در داخل کشور پیش‌ برده شود، مردم خود را شریک در این پروسه دانسته و می‌تواند نقش نظارتی داشته باشند. 

این درحالی است که ینس استولتنبرگ، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دیروز (دوشنبه، دهم جوزا) در یک نشست آنلاین گفت که روند صلح با رهبری و مالکیت مردم افغانستان یگانه راه تأمین صلح پایدار در این کشور است.

فریاد صلح‌خواهی از گلوی شاعران در کابل

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد