فساد-در-کمیسیون-انتخابات-مانع-اعلام-نتایج-ابتدایی-انتخابات-پارلمانی-شده-است

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) اعلام کرده که ای وجود فساد انتخابات و اخلاقی در کمیسیون انتخابات باعث شده که روند اعلام نتایج انتخابات به تعویق انداخته شود.

به گزارش افغان نیوز: به اساس تقویم انتخاباتی، ۶۱ روز پیش باید نتایج ابتدایی و ۲۱ روز پیش نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه از سوی کمیسیون انتخابات اعلان میگردید.

 اما کمیسیون انتخابات با گذشت بیش از دو ماه نتوانسته است که نتایج ابتدایی تعدادی از ولایات بشمول کابل را اعلان نماید که این موضوع به صراحت عدم کفایت و شایستگی کمیسیون و وجود زد و بندهای مالی و سیاسی را در درون کمیسیون نشان میدهد.

تیفا با نشر اعلامیه یی گفته است که به اساس یافته های نظارتی تیفا، سطح بالای فساد انتخاباتی و فساد اخلاقی تاکنون مانع اعلان نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات ولسی جرگه شده است.

این نهاد انتخاباتی گفته است که تیم عملیاتی در کمیسیون، بجای اینکه مصروف جدا نمودن آرای پاک از آرای ناپاک باشند، مصروف معاملات پولی کلان و ازدیاد آرای کاندیدان مورد نظر، در اثر تفتیش ها و بازشماری های گوناگون هستند.

کمیسیون انتخابات در روزهای پس از انتخابات اعلام نموده بود که در حدود ۵ میلیون رای دهنده در تمام افغانستان به جز غزنی توانسته اند رای خویش را استعمال نمایند.

 اما به اساس گزارشات که به تیفا میرسد، یک گروه مشخص در داخل کمیسیون در حال ازدیاد آرای تعدادی از کاندیدان هستند که تیفا در صدد مستند سازی این گزارشات است و پس از اعلان آرای کاندیدان و با مقایسه فورمه نتایج در دست داشته و جمع بندی آرای کاندیدان، نتایج کار خویش را اعلان خواهد نمود.

تیفا در حال حاضر برای بیرون رفت از وضعیت نابسامان و پیدا نمودن راه حل برای مشکلات پیشنهاد مینماید تمام اعضای کمیسیون مستقل انتخابات به دلیل نقض قانون اساسی از وظایف شان سبک دوش گردد.

این نهاد از جامعه جهانی خواسته است که بر حکومت افغانستان فشار بیاورد تا شفافیت در انتخابات رعایت شود.

کمیسیون های انتخاباتی نتایج انتخابات ولسی جرگه را هرچه زودتر نهایی ساخته، اعلان نمایند. زیرا دوام وضعیت کنونی اعتماد مردم را بر پروسه انتخابات صدمه بیشتر میزند.

همچنان  نهاد های کشفی و عدلی کسانی را که در تقلب و بی نظمی های عمدی در انتخابات ولسی جرگه دست داشتند، شناسایی و تحت پیگرد قرار دهند.

بر اساس پیشنهاد تیفا برای جلوگیری از تکرار مشکلات تخنیکی در روز رای دهی، از همین اکنون بر کار شیوه های جدید و عملی بخصوص در قسمت استفاده از تکنالوژی، کار صورت گیرد.

فساد در کمیسیون انتخابات مانع اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی شده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد