نامزدان-معترض-انتخابات-پارلمانی-خواهان-لغو-نتیجه-انتخابات-کابل-شدند

شماری از نامزدان معترض، ضمن استقبال از تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی مبنی بر ابطال آرای حوزه کابل، هشدار دادند که در صورت به خواست انها که اسناد کافی نیز در زمینه تقلب گسترده در انتخابات کابل دارند توجه نگردد انان دست به اعتراض میزنند .

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: بیش از ۲۰ نامزد انتخابات پارلمانی از حوزه کابل، امروز در همایشی که صدها تن از شهروندان کابل نیز حضور داشتند، با پُر تقلب خواندن انتخابات، مدعی شدند که کمیشنران و سایر کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات، زمینه را برای برنده شدن نامزدان متقلب فراهم کرده است.
داوود کلکانی یکی از این نامزدان از حوزه کابل گفت: "در قانون انتخابات بر سرتاسری بودن و شفافیت انتخابات تاکید شده است، اما با تاسف ما شاهد بودیم که انتخابات شفاف برگزار نشد و قانون صریحا نقص شد."
آقای کلکانی گفت: اکثر نامزدان از تصمیم کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی مبنی بر ابطال آرای کابل حمایت می کنند و از کمیسیون مستقل انتخابات نیز میخواهند که همه آرای کابل را باطل و انتخابات را مجددآ برگزار نماید.
مولوی عطالله فیضانی یک تن از نامزدان گفت که در روز انتخابات مردم رای شان را به نامزد مورد نظرشان استفاده کردند، اما اکنون اعضای کمیسیون انتخابات، تلاش دارند همه چیز را نادیده بگیرند و کسانی را که رای مردم ندارند و رای قابل ملاحظه نیاورده اند، کامیاب سازد.
سید علی کاظمی یکی از نامزدان دیگر و نماینده بر حال مردم کابل در پارلمان گفت:نه عاشق چوکی، نه مقام و نه منزلت بودیم و هستیم، بلکه تلاش کردیم تا یک نظام پاسخگو به وجود آید.
کاظمی تاکید کرد: اگر کمیسیون انتخابات نتایج را هم اعلان کند، آن را قبول نداریم و دست به اعتراض خواهند زد.
اما از سویی هم شماری از نهادهای مدنی و احزاب سیاسی و شهروندان کابل در رابطه به انتخابات پارلمانی امروز در کابل خواستار اعلام هر چه زودتر نتایج ابتدایی انتخابات کابل و نهایی تمامی ولایات شدند.
الیاس مدنی، یک تن از فعالین مدنی که در این نشست سخنرانی می کرد، گفت که کمیسیون انتخابات باید عدالت انتخاباتی را عملی سازد و نتیجه انتخابات را اعلام کند.
وی افزود، این طبیعی است در انتخابات یکی برنده و یکی بازنده اعلام می شود و بودجۀ هم وجود ندارد که انتخابات دوباره دایر گردد.
موصوف افزود که مردم به نهادهای انتخاباتی اعتماد کرده اند و این دو نهاد انتخاباتی بیشتر از این با اعتماد مردم بازی نکنند.
یاقوت خانزاده که به نماینده گی از حزب عدالت صحبت می کرد، گفت باید عدالت انتخاباتی پیاده شود و هرچه زودتر نتیجه انتخابات پارلمانی  کابل اعلام گردد.
 احمد سامیر صفان دیگر فعال مدنی گفت، با این که تهدیدات جدی سد راه مردم برای اشتراک به انتخابات وجود داشت، اما مردم به انتخابات اشتراک کردد و حال افراد بازنده می گویند که انتخابات دوباره دایر گردد.
آنان با پخش قطعنامۀ گفتند که نامزدان ناکام نباید مشکل ایجاد کنند به خاطری که ابطال آرا توهین به خون «شهدا» است و هیچ کس حق ندارد که خواستار ابطال آرا شود.
در قطعنامه آنان آمده است که نامزدان انتخابات پارلمانی و شهروندان حق دارند که از عدم شفافیت اعتراض کنند، اما بر شهروندان و کمیسیون های انتخاباتی مشکل ایجاد نکنند.
در اخیر اشتراک کنندگان از کمیسیون های انتخاباتی خواستند، تا هرچه زودتر نتیجه انتخابات را اعلام کنند و دیگر سرنوشت مردم را به بازی نگیرند.

نامزدان معترض انتخابات پارلمانی خواهان لغو نتیجه انتخابات کابل شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد