فشار-امریکا-بر-پاکستان-تاثیر-به-پروسه-صلح-ندارد

حزب محاذ ملی افغانستان می‌گوید: امروز ۲۵۰۰ عالم دینی از سراسر کشور جمع شده اند تا برای پایان جنگ در افغانستان طرح‌های صلح را به دولت و شورای عالی صلح پیشنهاد کنند و تأکید کنند که فشار امریکا بر پاکستان هیچ تاثیر به پروسه صلح ندارد.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: حدود ۲۵۰۰ نفر از علمای دین، بزرگان و متنفذین قومی از همه ولایت‌های کشور امروز (شنبه۱۶ جدی) به دعوت حزب محاذ ملی اسلامی افغانستان به کابل آمدند و به‌خاطر پایان دادن به جنگ در کشور، طرح صلح را به دولت پیشنهاد نمایند.

پیر سید حامد گیلانی، رهبر حزب محاذ ملی اسلامی افغانستان گفت" ما خاندانی هستیم که از گذشته تا حال همواره برای کاهش نزاع‌ها در کشور تلاش کردیم و نمونه واضح آن، پیوستن گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی به روند صلح در کشور است."

آقای گیلانی با انتقاد از نقش نیروهای خارجی در کشور، گفت:  ۱۶ سال است که سربازان خارجی برای تامین صلح و امنیت و ختم جنگ در افغانستان حضور دارند؛ اما نه جنگ پایان یافته و نه صلح تامین شده است. او افزود:گیلانی با تاکید براین موضوع که ما در این سال‌ها تمام مجراهای که امید برای برقراری صلح بود را امتحان کردیم؛ اما نتیجه نداد.

رهبر حزب محاذ ملی بیان داشت: تا اکنون میلیاردها دالر برای بازسازی کشور به مصرف رسیده؛ اما بهشت که برای مردم افغانستان وعده داده بود اکنون به قبرستان ما مبدل شده و قربانی اصلی جنگ جاری در کشور، شهروندان بی‌دفاع افغانستان اند.

گیلانی تاکید کرد: مردم افغانستان نباید از کشورهای خارجی توقع خدمت داشته باشند چرا آنان در پی استقرار صلح و ثبات در کشور ما نیست و خودمان به طریقه خود دست به‌کار شویم.

این رهبر جهادی تاکید کرد که اکنون ما خود به عنوان یک حرکت خود جوش و مردمی اقدام کردیم و می‌خواهیم با تمام جوانب درگیر، گفتگو نماییم.

رهبر حزب محاذ ملی علاوه نمود ما با هر کشوری که در صلح و جنگ‌کشور نقش ایفا می‌کند، صحبت خواهیم کرد و در فکر اتهام جاسوسی و برچسب زدن‌ها هم نیستیم.

گیلانی از دولت و طالبان خواست که از فرصت پیش آمده استفاده نمایند و کشور را به دست دشمن و کافر ندهند و از جنگ علیه هم دیگری دست بکشند. او افزود: افغانستان در حال حاضر به میدان جنگ نیابتی تبدیل شده است و بدتر از آن ظهور نزاع‌های تازه در کشور است که همه را نگران کرده است.

آقای گیلانی امروز نیز به نحوی از حکومت خواست که بگذارند تا در روند آشتی ملی به حیَث میانجی میان طالبان و دولت نقش بازی کند.

مولوی محمد سالم احساس یک تن از عالمان دین گفت که شهروندان افغانستان باید از اختلافات دست بکشند و متحدانه برای آوردن صلح و ثبات دایمی در کشور تلاش نمایند.

از سوی دیگر محمد اگل مجاهد آگاه نظامی گفت: صلح افغانستان در دست خود افغان‌ها است و هیچ ربط به حضور و دخالت خارجی ها ندارد. مجاهد افزود: پاکستان در تلاش است که جنگ را در افغانستان شدت دهد چرا که میخواهد از این طریق بر امریکا فشار وارد کند.

این آگاه نظامی بیان داشت: افغان‌ها باید از غلامی پاکستان دست بردارد و برای آبادانی کشور خود تلاش کند. او افزود: پاکستان نیازمند کمک خارجی ها از جلمه نیازمند کمک امریکا است و امریکا نیز به دنبال بدیل پاکستان در منطقه است و دولت افغانستان باید از این فرصت استفاده کرده و اعتماد این کشور ابر قدرت را جلب کند.

او گفت: پاکستان در تلاش است که کشور بدیل امریکا برای حمایت خود پیدا کند و این کشورها میتواند روسیه و چین باشد که پاکستان‌ها با دو کشور در ارتباط بوده است.

شورای عالی صلح با اینکه سالانه بودجه هنگفت را برای آوردن صلح به مصرف میرساند اما دست آورد این شورا در تناسب به بودجه، بسیار ناچیز بوده است.

فشار امریکا بر پاکستان تاثیر به پروسه صلح ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد