احزاب-سیاسی-از-ثمرۀ-جهاد-استفاده-نتوانستند

معاون دوم ریاست جمهوری گفت که احزاب سیاسی پس از شکست روس‌ها در افغانستان، نتوانسته از ثمرۀ جهاد استفاده کنند و عدم مدیریت آنان باعث شد تا کشور هم‌چنان به مدت یک دهه در جنگ داخلی بسوزد.

به گزارش افغان نیوز: محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در نشستی که پیرامون شکست قشون سرخ شوروی و خارج شدن آنان از افغانستان صحبت می‌کرد، گفت افغان‌ها در دوران جنگ با روس‌ها، یک تا یک و نیم میلیون نفر کشته داده، نزدیک به ۱۰ میلیون مهاجر و یک میلیون معلول داشته و تمام نظام اقتصادی‌اش از دست رفته‌است.

آقای دانش گفت که احزاب سیاسی پس از شکست روس‌ها در افغانستان، نتوانسته از ثمرۀ جهاد استفاده نموده و عدم مدیریت آنان باعث شد تا کشور هم‌چنان به مدت یک دهه در جنگ داخلی بسوزد و افزود که این یک حقیقت است و آن را قبول نموده و از آن باید درس بگیریم.

آقای دانش گفت که افغانستان با جنگ اعلام ناشده و دشمنان خو‌ن‌خوار روبرو است و همیشه می‌‌خواهند که وحدت ملی افغانستان را از بین ببرد و از تمام احزاب سیاسی مخالف و موافق و اپوزسیون حکومت خواست تا طرح‌های اصلاحی شان برای به‌بود وضعیت، به دولت بسپارند.

معاون دوم ریاست جمهوری در رابطه به تنش‌های اخیر ایجادشدۀ میان ارگ و عطامحمد نور، والی برکنارشدۀ بلخ می‌گوید که قانون اساسی افغانستان خط سرخ شهروندان کشور است و افزود که هیچ شخصیت سیاسی و حزب سیاسی نمی‌تواند که مخالف آن قدم بردارد.

وی از تمام سیاسیون و گروه‌های مخالف سیاسی حکومت خواست تا مطابق قانون اساسی کشور گام برداشته و به اساس آن پیش برود و افزود که منصفانه نیست که به خاطر مخالفت‌های سیاسی و حزبی، ام‌روز حکومت وحدت ملی را تضعیف نموده، وحدت ملی مردم افغانستان را قربانی کرده و یام هم مخالفت با قانون اساسی نمایم.

آقای دانش گفت که عاجزانۀ ما از سیاسیون و اپوزسیون کشور می‌خواهیم که هر معضل ملی و سیاسی از راۀ معقول و با تصمیم سنجیده شده و دقیق حل نموده و خاطر نشان ساخت که هر تصمیم شتاب‌زده، نا سنجیده شده و ناشی از عواطف شخصی و تمایلات شخصی و قومی کشور ار به بحران می‌برد.

معاون دوم ریاست جمهوری گفت که دروازۀ حکومت برای پذیرش طرح‌های سازنده باز است و تاکید کرد که سیاسیون کشور می‌توانند که در انتخابات آینده از طریق کارزار های انتخابی وارد اقدام شده و خواست‌های شان در حکومت بعدی تطبیق نمایند.

در عین حال، گلبدین الدین حکمت‌یار رهبر حزب اسلامی افغانستان نیز در این نشست گفت که شهروندان کشور دردهای زیادی را کشیده و به هیچ کس اجازۀ تظعیف نظام را نخواهد داد.

این درحالی‌ست که پس از برکناری عطامحمد نور، والی اسبق بلخ از مقام آن ولایت، به شدت روابط بین آقای نور و دولت مرکزی به تیره‌گی گرایده و و والی برکنارشدۀ بلخ گفته که از مقام ولایت نه‌تنها که کنار نخواهد رفت، بل‌که در آیندۀ نزدیک یک تظاهرات گسترده را در سراسر کشور راه‌اندازی خواهند کرد.

احزاب سیاسی از ثمرۀ جهاد استفاده نتوانستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد