فعالیت-افراد-مسلح-در-تخار-با-حمایت-قوماندانان-جهادی

شماری از منابع محلی با ابراز نگرانی می گویند که افراد مسلح غیر مسوول با حمایت قوماندانان جهادی آرامش مردم ولایت تخار را ربوده اند و هرازگاهی دست به سرقت های مسلحانه و قتل می زنند.

به گزارش افغان نیوز: صلاح الدین برهانی عضوی شورای ولایتی تخار، امروز دوشنبه (23، ثور) در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز، گفت که وضعیت امنیتی در این ولایت با معرفی شدن قومندن امنیه جدید و آمر امینه جدید نسبتا خوب بوده و مردم ابراز خوشحالی می کنند؛ اما مشکلاتی هم وجود دارد که بعضا نمی توان از نیروهای امنیتی کمک خواست، زیرا تشکیلات شان نسبت به تعداد ولسوالی ها کم می باشد.

برهانی اضافه کرد که هرچند شماری نیروهای امنیتی به تعداد 18صد تا 2هزار می رسد و امکانات کافی در دست ندارند اما با آن هم با روحیه قوی در سنگر برای امنیت یک میلیون و پنج صد تن از باشندگان این ولایت می جنگند.

او گفت که وضعیت امنیتی در مرکز و ولسوالی های درقد، ینگه قله، خواجه بهاوالدین، دست قله به طوری نسبی خوب است؛ اما در ساحه های دور دست ولسوالی های این ولایت جنگ جویان گروه طالبان نیز حضور دارند.

آقای برهانی وضعیت مکاتب در والسوالی های این ولایت را بد خوانده افزود؛ مکاتب در بعضی والسوالی ها بسته و در بعضی دیگری از والسوالی های باز می باشد اما معارف در مناطق تحت کنترل طالبان از کنترل دولت خارج است. زیرا آموزگاران و نصاب درسی از سوی طالبان تعیین می شوند.

وی همچنان گفت که دانش آموزان دختر اجازه ندارند بیشتر از شش کلاس درس بخوانند، اما مسوولان معارف به خاطر خطر جانی نمی توانند از مکاتب تحت کنترل طالبان دیدار و برسی داشته باشند.

در همین حال، عصمت الله قربانی عضو دیگر شورای ولایتی تخار از دزدی و قتل از سوی افراد مسلح غیر مسوول در این ولایت اظهار نگرانی کرده، تصریح نمود که این افراد در شهرستان ها و والسوالی های این ولایت به گونه اساسی برجسته گردیده و همواره فعالیت می کنند.

قربانی افزود؛ این افراد در جبهات جنگ با دشمنان نیز همکاری دارند، این درحالی است که مردم آه و ناله شان به آسمان رسیده است اما دولت توان مبازه با این افراد را ندارد.

محمد یعقوب نظری عضوی دیگری این شورا با تایید این موضوع می گوید که افراد مسلح غیر مسوول که در ولسوالی های این ولایت فعالیت دارند، از سوی قوماندانان جهادی حمایت می شوند.

وی نیر افزود که افراد مسلح غیر مسوول در این ولایت باعث نا امنی شده و با حمایت قوماندانان جهادی دست به سرقت های مسلحانه و قتل می زنند. اما وزارت دفاع و در کل حکومت مرکزی از مبارزه با این گونه افراد مسلح احساس عجز می کند.

فعالیت افراد مسلح در تخار با حمایت قوماندانان جهادی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد