فیفا-پارلمان-کنونی-افغانستان-را-یک-نهاد-ناکام-خواند

موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان "فیفا" بررسی اش را از دوره ۱۶ام شورای ملی اعلام کرد و افزود که پارلمان کنونی در این دوره هیچ گونه تاثیری مثبت بر زندگی مردم نداشته است.

به گزارش افغان نیوز: حسیب معترف، مسوول مشاهده از کارکرد پارلمان فیفا یا موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، روز پنج شنبه( ۲۲، سنبله ) با ارائه گزارش گفت: شورای ملی در دوره ۱۶ام، ضعیف ترین نظارت از کارکرد حکومت داشته است. بنابراین عمده ترین مشکل پارلمان در سال جاری عدم تاثیرگذاری بر اعمال حکومت بوده که هیچ توجهی به خواست آن صورت نگرفته است.

آقای معترف گفت: ولسی جرگه در اجلاس ۱۵ام، ۵۵ جلسه دایر نموده که ۳۶ جلسه عادی ۱۱ جلسه استجوابی و ۷ جلسه استماعی و یک جلسه استیضاح داشته و مشرانو جرگه نیز در این دوره ۲۶ جلسه دایر نموده که ۸ جلسه تقنینی، ۹ جلسه استجوابی و ۵ جلسه استماعی داشته است. در این دوره ولسی جرگه ۱۹ سند و مشرانو جرگه ۱۵ سند تقنینی را تصویب کرده است.

وی افزود؛ مجلس نمایندگان در بخش امنیت کشور فعال بوده و در این دوره ۱۱۳ بار بحث امنیتی را مطرح کرده و حتی رئیس امنیت ملی را نیز در خانه ملت استیضاح کرده است. مشرانو جرگه نیز ۵۵ درصد جلسه خود را در رابطه به امنیت کشور اختصاص داده است.

به اساس بررسی فیفا: پارلمان در دوره ۱۶ام هیچ گونه ابتکار عمل در زمینه قانون گذاری نداشته بلکه بیشترین نمایندگان غایب بوده و حتی ۸۰ درصد نمایندگان در بعضی جلسه ها حضور پیدا نکرده اند.

معترف اظهار داشت: عمده ترین مشکل پارلمان در این دوره تقابل حکومت و قوه مقننه بوده یعنی قوه اجراییه به جای قوه مقننه عمل کرده است و قوانین را با فرمان ایجاد و به اجراء گذاشته است.

این نهاد ناظر بر پارلمان تاکید کرد: وضع قوانین از سوی مجلس نمایندگان هیچ تاثیر بر زندگی مردم نگذاشته و دلیل آن نیز عدم انسجام خود نمایندگان بوده است. فیفا افزود: نقض اصول وظایف داخلی در شورای ملی به یک امر عادی تبدیل شده است و رئیس مجلس نیز در مدیریت مجلس نمایندگان ناتوان بوده است.

این درحالی که استفیفا یا موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان مدت ۴ سال میشود که از کارکرد شورای ملی نظارت می کند.

فیفا پارلمان کنونی افغانستان را یک نهاد ناکام خواند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد