قطر-به-دنبال-جایگاه-سیاسی-در-مذاکرات-صلح

اسماعیل خان یکی از رهبران جهادی در غرب افغانستان می گوید؛ کشور قطر که جمعیتش به ولسوالی انجیل هرات هم نمی‌رسد، قصد دارد تا نمایندگان خاص اش را در دور جدید مذاکرات صلح جا به جا کند.

به گزارش افغان نیوز: امیر محمد اسماعیل خان یکی از رهبران جهادی طی مراسمی در هرات به مناسبت پانزدهمین سالروز کشته شدن پسرش گفت؛ "قطر کشوری است که جمعیتش به ولسوالی انجیل هرات نمی‌رسد و مساحتش هم به نیمی از ولایت هرات نمی‌رسد، اما قصد دارد تا نمایندگان خاص خود را در دور جدید مذاکرات صلح جا به جا کند."

به گفته او، صلح افغانستان در حال حاضر در گرو کشورهای عربی و و آمریکا است؛ این کشورها صلح را به گروگان گرفته‌اند و آنان باید بگذارند که "افغان‌ها" خودشان صلح را به کشور بیاورند تا همان صلحی پدید بیاید که مردم انتظارش را دارند.

این رهبر جهادی در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد که صلح باید از طریق گفتگو و سازش میان مجاهدین، فعالان مدنی، همفکران و طالبان صورت بگیرد تا کشور از بحران و جنگ 40 ساله نجات یابد.

به گفته او، صلح افغانستان، مسئله‌ای بسیار پیچیده است و هم اکنون اکثریت کشورهای دنیا در آن قرار دارند؛ این مسئله برای حل اساسی باید توسط مردم افغانستان پیش برده شود و غیر از آن راه حلی را ندارد.

امیر محمد اسماعیل خان با قدر دانی از طالبان برای پذیرش درخواست دو سال قبل وی در مراسم 24 حوت مبنی بر مذاکره رو در رو با مجاهدین، خواهان این شد که این مذاکرات همچنان ادامه داشته باشد تا صلحی کاملا بین الافغانی شکل بگیرد.

وی در سخنرانی‌اش در مراسم 24 حوت سال 1395، از طالبان خواسته بود که به جای روی آوردن به کشورهای دیگر برای حل مشکلات افغانستان، با مجاهدین گفتگو کنند.

این درحالی است که ولیعهد ابوظبی در دیدار با وزیر خارجه ایالات متحده امریکا پیشنهاد کرده است که رهبران سیاسی طالبان در قطر باید ترور شوند.

قطر به دنبال جایگاه سیاسی در مذاکرات صلح

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد