قمی-امارت-اسلامی-با-سفر-هیات-تخنیکی-ایران-موافقت-کرده-است

نماینده ویژه و سفیر ایران در افغانستان گفته که حکومت امارت اسلامی با سفر هیات تخنیکی تهران به منطقه برای سنجش آب رود هلمند، موافقت کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ حسین کاظمی قمی امروز (شنبه، ۲۷ جوزا) در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیمای ایران گفته که مذاکرات با حکومت امارت اسلامی در مورد حقابه رود هلمند به خوبی پیش می‌رود.

او گفته است: "موافقت‌هایی که حالا صورت گرفته ما بتوانیم و متخصصان ما بروند منطقه را ببینند و زمینه ساز شود برای اینکه انشاالله این آب رها شود".

سفیر ایران در کابل گفته که بر اساس بند پنجم معاهد سال ۱۳۵۱ توزیع آب هلمند بین افغانستان و ایران، هیات تخنیکی ایران می‌تواند سطح آب دریای هلمند را از نزدیک رصد کند.

او افزوده است که این هیات تخنیکی تا یک ماه دیگر از منطقه بازدید خواهد کرد.

قمی تصریح کرده است: "بنده در اظهار نظر قبلیم زمان یک ماه را گفته ام که ۱۵ روز می‌گذرد، انشاالله تا هیات‌های ما بروند قبل از این مساله باید اتفاق بیفتد".

نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان گفته که دستگاه تعیین سطح آب بند کجکی که قبلاً آسیب دیده بود، اکنون مقام‌های ا.ا گفته اند که آن دستگاه دوباره فعال شده است.

حسین کاظمی قمی این اظهارات را پس از آن بیان کرد که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هفته‌ای پیش (۲۲ جوزا) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که در گفتگوی یک هیات ایرانی با مقام‌های ا.ا پیشرفت شده و توافق صورت گرفته که آنان گام های جدیدی در این زمینه بردارند.

کنعانی گفته است: "گفت‌وگوهای خوبی در سطوح عالی با مقامات دولت سرپرستی افغانستان انجام و در این رابطه توافق شد که طرف افغانستان گام‌های مثبت جدیدی بردارد و اقدامات فنی لازم هم انجام شود".

وزارت خارجه حکومت سرپرست تاکنون در مورد اظهارات این مقام ایرانی چیزی نگفته است اما؛ مقام وزارت انرژی و آب حکومت سرپرست گفته اند که در نشست‌های نوبتی با مقام‌های ایران گفتگوهایی صورت گرفته است.

پیشتر امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه گفته بود که افغانستان به موافقتنامه سال ۱۳۵۱ میان دو کشور متعهد است و مقام‌های ایرانی نباید سر و صدا‌های رسانه‌ای ایجاد کنند.

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی پیش از این با سفر هیات ایرانی به منظور بررسی بندهای آب افغانستان مخالفت کرده و گفته بود که چنین چیزی در معاهده ذکر نشده است.

افغانستان و ایران در سال ۱۳۵۱ تفاهمنامه توزیع آب هلمند را امضا کردند که بر اساس آن افغانستان باید سالانه ۸۱۷ میلیون متر مکعب آب دریای هلمند را به ایران بدهد.

 

 

قمی: امارت اسلامی با سفر هیات تخنیکی ایران موافقت کرده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد