هیات-فنی-ایران-از-رود-هیرمند-بازدید-کرده-است

وزارت خارجه امارت اسلامی می‌گوید که به هیات فنی جمهوری اسلامی ایران فرصت داده‌شد تا جریان آب موجود در رود هیرمند را بررسی نماید.

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت خارجه ناوقت روز گذشته (یک‌شنبه، ۲۲ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفته است: امارت اسلامی متعهد است آب که مایه حیاتی حیات بشر است به شهروندان خود و ساکنان سیستان ایران برساند. 

در اعلامیه آمده است که در همین راستا و برای رفع ابهامات، در هجدهم اسد سال ۱۴۰۲ خورشیدی، به هیات فنی جمهوری اسلامی ایران فرصت داده شد تا جریان آب موجود در دهراود رود هیرمند را بررسی کند.

وزارت خارجه در اعلامیه خود آورده است که پس از بازدید هیات ایرانی و اندازه‌گیری آب ، با توجه به خشکسالی شدید ناشی از تغییرات اقلیمی در سال جاری، نسبت به سال آبی نرمال گذشته، کاهش چشمگیری داشته است. 

بر اساس اعلامیه، در روزی که هیات ایرانی آب سرچشمه دهراود را اندازه گیری کرد، سطح آب کمتر از هفت متر مکعب در ثانیه بوده است.

در اعلامیه آمده است: در نتیجه بازدید هیات ایرانی متوجه شد که رودخانه هیرمند دارای آب بسیار کمی است و سرچشمه‌های ارغنداب، موسی قلعه، ارغستان و تنه کاملاً خشک بوده و آب فقط در هنگام سیل جاری می شود و رسیدن آب به منطقه دلتا بسیار دشوار است. 

وزارت خارجه در اعلامیه گفته امارت اسلامی بار دیگر تاکید می‌کند در صورت بارندگی و فراهم شدن شرایط مناسب، حقوق مردم ولایت نیمروز افغانستان و سیستان جمهوری اسلامی ایران را تامین خواهد کرد.

این در حالی است که روز گذشته (یک‌شنبه، ۲۲ اسد) رسلنه‌های ایرانی به نقل حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه و سفیر این کشور در کابل گزارش داده‌اند که کارشناسان ایرانی از سرچشمه‌های رودخانه هیرمند بازدید کرده‌اند.

کاظمی قمی افزوده است: «هیات فنی ما در حال حاضر در کابل هستند، بازدید انجام شده و به‌زودی گزارش آن را دریافت خواهیم کرد».

 

 

هیات فنی ایران از رود هیرمند بازدید کرده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد