لوی-جرگه-مشورتی-صلح؛-با-حضور-بیش-از-عضو-افتتاح-شد

ریاست لوی جرگه مشورتی صلح که بیش از ۳۲۰۰ عضو دارد به عهده عبدالرب رسول سیاف سپرده شد، تا پایان امروز سایر اعضای هیئت اداری لوی جرگه نیز تکمیل می گردد.

به گزارش افغان نیوز: لوی جرگه مشورتی صلح، امروز دوشنبه، 9 ثور با حضور رئیس جمهور، مقام های دولتی و شماری از سفرای کشور های جهان و منطقه در کابل افتتاح گردید.

رئیس جمهورغنی استاد عبدالرب رسول سیاف را به عنوان رئیس جرگه پیشنهاد کرد که با رای تایید اعضای جرگه مواجه گردید.

محمد عمر داودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و مسئول کمیسیون برگزاری لوی جرگه در مراسم افتتاحیه این جرگه گفت که جرگه مشورتی صلح در مدت زمان کوتاه اما همه شمول برگزار گردید.

به گفته های آقای داود زی مدت زمان برای آمادگی برگزاری این جرگه یک ماه و ده روز بود و برای تحقق این جرگه نیروهای امنیتی، اعضای شورای ولایتی و شماری از جوانان رضا کار تلاش کرده اند.

اعضای این جرگه به صورت شبه انتخابی تعیین شده اند، که در سراسر ولایات مسئول برگزاری انتخابات، برای عضویت این جرگه شورای ولایتی همان ولایت بوده است.

به گفته داود زی در این لوی جرگه 3200 تن عضویت دارند که از این میان تنها یک تن عضو، پیش از برگزاری جرگه کشته شده است.

مسئول کمیسیون برگزاری لوی جرگه تاکید میکند که تمام ولسوالی های افغانستان در این لوی جرگه نماینده دارند.

این کمیسیون در زمان آمادگی برگزاری لوی جرگه، از گروه طالبان خواسته است که مانع اشتراک مردم در لوی جرگه نگردند و طالبان نیز در این مورد هیچ ممانعتی ایجاد نکردند.

داودزی میگوید حتی ولسوالی های که تحت کنترل طالبان است، نیز نماینده شان را در لوی جرگه فرستاده اند.

قرار است این جرگه چهار روز ادامه پیدا کند و در پایان پیشنهادات اعضای جرگه در یک بسته پیشنهادی به رئیس جمهور تقدیم شود.

داودزی با تشریح برنامه های این جرگه گفت که بخش اول لوی جرگه مشورتی صلح، مراسم افتتاحیه است، پس از آن تکمیل هیئت اداری و تشکیل کیمته ها می باشد.

لوی جرگه مشورتی صلح، دارای 51 کمیته می باشد و هر کمیته پیشنهادات و نظریات خویش را در مورد صلح و تعیین خطوط سرخ حکومت در مذاکرات صلح، در پایان به رئیس جرگه ارائه میکند.

در پایان هیئت اداری از پیشنهادات و نظریات اعضای لوی جرگه یک بسته کامل پیشنهادی در خصوص صلح را به حکومت ارائه میکند.

اما با این وجود کمی و کاستی های نیز در روند برگزاری این جرگه وجود داشت، که این امر سبب شده است تا شماری از سران سیاسی افغانستان این جرگه را تحریم نمایند.

 

لوی جرگه مشورتی صلح؛ با حضور بیش از 3200 عضو افتتاح شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد