متن-کامل-قطع‌نامه-لویه‌جرگه-مشورتی-صلح

لویه‌جرگه مشورتی صلح که به تاریخ ۱۷ اسد سال جاری (۱۳۹۹ )آغاز و به مدت سه روز ادامه یافت، امروز یک‌شنبه(۱۹، اسد) قطع‌نامه‌ ۲۵ ماده‌ی را در پیوند به رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان و روند صلح در افغانستان صادر نمود.

به گزارش افغان نیوز: این قطعنامه شامل مقدمه و 25 بند می‌باشد که توسط اعضای لویه جرگه مشورتی صلح به‌تاریخ ۱۹اسد ۱۳۹۹ صادر گردید.

)) و امرهم شوری بینهم((

با الهام از آیه مبارکه " فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْكُمْ " و به تأسی از فرمان شماره ۵۱ مورخ ۱۴ اسد ۱۳۹۹ مقام ریاست جمهوری اسلامی افغانستان، و همچنین طبق بند ۲۱ قطعنامه لویه جرگه مشورتی صلح ۱۳۹۸، این جرگه به تاریخ ۱۷ اسد سال ۱۳۹۹ آغاز و به مدت سه یوم ادامه یافت.

 ما ۳۴۰۰ تن از اعضای لویه جرگه مشورتی صلح اعم از زن و مرد به نمایندگی از ۲۳ صنف مختلف جامعه از  34 ولایت در پایتخت کشور گرد هم آمده ایم تا مشوره های خویش را در مورد رهایی ۴۰۰ تن زندانیان گروه طالبان و تعیین چارچوب برای مذاکرات صلح با طالبان ارایه نماییم.

با درک این‌که لویه جرگه منحیث عالی‌ترین مظهر اراده ملت برای مشوره‌دهی در مورد مسایل مربوط به مصالح علیای کشور پنداشته می‌شود و تاریخ کشور عزیز ما نشان میدهد که مردم افغانستان در مواقع خطر برای حفظ تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و اتخاذ تصامیم مهم از طریق لویه جرگه‌های تاریخی به خرد جمعی خود مراجعه کرده و مناسب‌ترین فیصله‌ها را اتخاذ نموده اند.

لویه جرگه مشورتی صلح بر اساس مشوره اعضای آن در کمیته‌های کاری، سفارشات ذیل را به جانب دولت جمهوری اسلامی افغانستان، طالبان، کشورهای اسلامی و جامعه بین‌المللی ارائه می‌نماید:

1 .اعضای لویه جرگه از پروسه صلح برای رسیدن به صلح پایدار و با عزت که منجر به امنیت و ثبات در کشور گردد، استقبال و حمایت می نمایند.

2 .جرگه به مقصد رفع موانع جهت آغاز مذاکرات صلح، قطع خونریزی و رعایت مصلحت درصورتیکه در بین این زندانیان، اتباع خارجی وجود داشته باشند، ملزم است با اخذ ضمانت معتبر از کشورهای مربوطه شان به آنان تسلیم گردند.

4 .اطمینان حاصل گردد تا درصورت رهایی این زندانیان، مذاکرات مستقیم بدون هیچ‌گونه بهانه‌ای بصورت فوری آغاز گردد.

5 .جرگه خواستار جدی تامین آتش‌بس فوری و دوامدار در کشور بوده و از جامعه جهانی به خصوص ایالات متحده امریكا میخواهد تا در این زمینه به تعهدات خویش نسبت به مردم افغانستان عمل نماید.

6 .برای ملت و دولت جمهوری اسلامی افغانستان اطمینان داده شود تا زندانیانی که رها می‌گردند، دوباره به جبهات جنگ برنگشته و از فعالیت‌های آنان نظارت به‌عمل آید.

7 .با توجه به اینکه دولت به رهایی زندانیان طالب اقدام مینماید، جرگه از طالبان نیز میخواهد تا مكلفیت خود را در رهایی تمام اسیران ملكی و نظامی دولت ادا و آنها را عاجل رها نمایند.

8 .حق العبدی آنانیکه از جانب طالبانِ رها شده، متضرر گردیده اند، در صورت مطالبه محفوظ میباشد.

9 .ما از جامعه جهانی تقاضا می‌نماییم تا از مداخلات کشورهای‌که در بی‌ثباتی کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم دخیل می‌باشند و یا از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند، جلوگیری نماید.

10 .در حالیکه تلاش‌ها برای صلح جریان دارد، اعضای این لویه جرگه از دولت و طالبان میخواهند تا خشونت‌های مسلحانه را قطع نموده و تمام اختلافات را از طریق گفتگو حل و فصل نمایند. ملت افغانستان در مورد طرفی که به ادامه خشونت پافشاری مینماید، تصمیم قاطع خواهد گرفت .

11 .ارزشهای اسلامی، نقش علما، نهادهای اساسی دولتی، مردم سالاری و دست‌آوردهای مردم افغانستان در طول دو دهه گذشته، باید حفظ و تقویت شوند.

12 .در مذاکرات صلح، اصل مردم‌سالاری و جمهوریت و حقوق اساسی شهروندان کشور، به خصوص اقلیت‌های قومی، دینی و مذهبی که در فصل دوم قانون اساسی و مواد دیگر آن تسجیل گردیده، نباید به هیچ صورت آسیب ببیند.

13 .اعضای لویه جرگه مشورتی صلح تاکید می نمایند که زنان کشور بحیث نیمی از پیكر جامعه باید از جایگاه حقوقی و سیاسی برخوردار بوده و در تمام مراحل پروسه صلح نقش و مشارکت سازنده داشته باشند.

14.اعضای لویه جرگه مشورتی به این عقیده هستند که قانون اساسی وثیقه ملی است که باید حفظ گردد. اما حسب ضرورت، تعدیل قانون اساسی مطابق میكانیزم پیش‌بینی شده در خود آن امكان‌ پذیر میباشد.

15 .اعضای لویه جرگه پیشنهاد می نمایند تا در قسمت تشكیل شورای عالی مصالحه ملی، اصل مشارکت ملی رعایت و در ترکیب آن شخصیت‌های ملی، رهبران سیاسی، علمای کرام، بزرگان قومی، زنان، جوانان، جامعه مدنی و سایر اقشار جامعه شامل گردند. برای هرچه بیشتر مردمی‌ساختن پروسه صلح، فعالیت‌های آن باید به ولایت‌های کشور نیز گسترش داده شود.

6 .جرگه تاکید بر شفافیت پروسه صلح دارد و توقع می‌نماید تا شورای عالی مصالحه ملی و تیم مذاکره کننده از انكشافات در این پروسه عندالموقع به مردم افغانستان معلومات ارائه نمایند.

17 .نیروهای امنیتی و دفاعی کشور منحیث حافظین حاکمیت ملی و تمامیت ارضی باید حمایت و تقویت بیشتر گردند. در عین زمان به ورثه شهدای نهادهای امنیتی و قربانیان حوادث تروریستی رسیدگی بهتر صورت گیرد.

18 .جرگه تاکید می‌نماید تا در جریان مذاکره با طالبان، روی میكانیزم واضح که سبب نظم اجتماعی، امنیت تاسیسات و زیربناها و ثبات در کشور می‌گردد، تفاهم صورت گیرد تا نگرانی‌های مردم مرفوع گردد.

19 .به منظور ارج‌گذاری به نیرویهای امنیتی و دفاعی کشور که مایه افتخار ملت می‌باشند ، پیشنهاد می‌گردد تا دولت در مورد عفو میعاد باقی‌مانده حبس آن‌عده منسوبین قوای امنیتی و دفاعی کشور که به جرایم تحت حیطه صلاحیت مقام ریاست جمهوری میباشد، به استثنای جرم خیانت به وطن، اقدام کند. برعلاوه کسانی که صرف به اتهام ارتباط به طالبان محكوم گردیده باشند، شامل فرمان عفو گردند .

20 .دولت جمهوری اسلامی افغانستان موظف است تا رهنمایی‌های مشخص را در روشنایی منافع ملی ارائه و برای بهبود و تقویت بیشتر هیئت مذاکره کننده، اقدامات لازم را روی دست گیرد و حضور زنان در تمام مراحل پروسه صلح تقویت گردد.

21 .جرگه تاکید می‌نماید تا شرایط لازم برای مذاکرات جمهوری اسلامی افغانستان با طالبان در داخل کشور مساعد گردد؛ زیرا هر دو طرف شهروندان کشور هستند؛ در غیر آن در کشور ثالث بی‌طرف برگزار گردد. مذاکره باید مستمر و دوامدار بوده و نباید به هیچ دلیلی این روند را متوقف کند.

22 .اعضای جرگه از هم‌كاری و حمایت‌های جامعه بین‌المللی به‌ویژه ایالات متحده امریكا سپاس‌گذاری می‌نمایند. در عین حال اعضای جرگه از کشورها و نهادهای بین المللی تقاضامندند تا به تعهدات خویش عمل نموده و در جریان مذاکرات و بعد از رسیدن به توافق صلح همچنان به کمک‌ها و حمایت‌های خویش ادامه دهند.

23 .از کشورها و سازمان همكاری‌های اسلامی به خصوص از همسایگان افغانستان تقاضامندیم تا به مردم ما در رسیدن به صلح و ثبات دایمی کمک نمایند و دَین اسلامی خویش را در برابر قربانی‌های ملت مجاهدپرور افغانستان ادا نمایند.

24 .اعضای لویه جرگه آمادگی کامل شان را برای ارائه مشوره ها و همكاری‌های لازم در طول پروسه صلح اعلان میدارند و دولت برای اطمینان از تداوم بحث صلح که از اولویت‌های آن میباشد، از مشوره ها و ظرفیت‌های اعضای لویه جرگه استفاده بهینه نماید.

25 .از آنجایی‌که اعضای جرگه در کمیته‌های کاری، پیشنهادات مشخص و تفصیلی را در موارد مختلف ارائه نموده، که برای اقدامات آینده دولت مفید است، این پیشنهادات به‌حیث ضمیمه این قطعنامه به مقام محترم ریاست جمهوری ارسال تا در این مورد به نهادهای مربوطه هدایت داده شود.

این درحالی است که رییس جمهور غنی در پایان کار لویهجرگه مشورتی صلح از عملی شدن قطع‌نامه 25 ماده‌ی این جرگه از سوی حکومت اطمینان داده و گفت: اکنون انتخاب با طالبان است که خواسته‌های لویه جرگه را برای آتش بس و انکشاف سراسری بپذیرند.

متن کامل قطع‌نامه لویه‌جرگه مشورتی صلح

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد