مجاهد-گزارش-سازمان-گزارشگران-بدون-مرز-را-رد-کرد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ا.ا با رد گزارش منتشر شده از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز مبنی بر خطرناک بودن افغانستان برای خبرنگاران گفته است که رسانه‌ها در ‎کشور فعالیت و آزادی کامل خود را مطابق به ارزش‌های اسلامی وقانونی دارند.

به گزارش افغان نیوز؛ آقای مجاهد در پیام صوتی که از سوی تلویزیون ملی امروز (دوشنبه، 11 جدی) منتشر شده گفته است: «بازداشت‌های سال گذشته بازداشت نبوده بلکه شریک ساختن برخی مسائل با مسوولان رسانه‌ها بوده و بازداشت‌های که با محکمه منجر شده چنین بازداشت‌های صبغه جنایی داشته و هیج ربطی به کار رسانه‌ای نداشته است».
این در حالی است که سازمان گزارشگران بدون مرز روز گذشته (یک‌شنبه، 10 جدی) با نشر گزارشی ویتنام، روسیه و افغانستان را از جمله‌ خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران عنوان کرده است.
سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که ا.ا در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲۱ خبرنگار را زندانی کرده‌اند و سه خبرنگار هنوز در زندان حکومت سرپرست به‌سر می‌برند.
این سازمان گفته است که ا.ا از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، رسانه‌های مستقل را سرکوب کرده‌اند و خبرنگاران را به اتهام «جاسوسی» بازداشت می‌کنند.
این سازمان گفته است که در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۴۳ خبرنگار در ویتنام دست‌کم برای ۴۸ ساعت زندان را تجربه کرده‌اند و در حال حاضر ۳۶ خبرنگار در این کشور در زندان هستند.
سازمان گزارشگران بدون مرز افزوده که در روسیه نیز در فضای خصمانه نسبت به رسانه و کارکنان رسانه‌های مستقل، ۳۴ خبرنگار در ۱۲ ماه گذشته بازداشت شده‌اند که ۲۹ نفر آنان همچنان در زندان هستند.
سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که در سال ۲۰۲۳ میلادی در مجموع ۷۷۹ خبرنگار در مقطعی از این سال زندان را تجربه کرده‌اند.
این سازمان افزوده است که از این میان، ۵۴۷ خبرنگار در ۴۵ کشور جهان، هنوز در زندان هستند و شب سال‌ نو میلادی را در زندان به‌سر برده‌اند.
سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین گفته است که ترکیه و ایران در سال ۲۰۲۳ از جمله کشورهای است که بیشترین خبرنگاران را زندانی کرده‌اند و بازداشت خبرنگاران در این کشورها عادی شده است.
در گزارش این نهاد آمده است که با آغاز درگیری میان حماس و اسراییل، بازداشت خبرنگاران فلسطینی از سوی اسراییل به‌طور قابل توجه افزایش یافته و در حال حاضر ۳۴ خبرنگار فلسطینی در بازداشت هستند.
کریستف دلور، مدیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز در این گزارش گفته است که زندانی کردن خبرنگاران باعث می‌شود که حق دسترسی به اطلاعات از میلیون‌ها نفر گرفته شود و سایر خبرنگاران نیز احساس کنند که در معرض تهدید هستند.

مجاهد گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز را رد کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد