مجلس-شماری-از-وزیران-را-برای-استجواب-فرا-خواند

نمایندگان مجلس وزرای صحت عامه، احیا و انکشاف دهات، سرپرست وزارت فواید عامه، معین مالی و اداری وزارت معارف و سرپرست وزارت شهرسازی و مسکن را به استجواب فرا خواندند.

به گزارش افغان نیوز: مجلس نمایندگان، امروز پنج شنبه(5، میزان) وزرای صحت عامه، احیا و انکشاف دهات، سرپرست وزارت فواید عامه، معین مالی و اداری وزارت معارف و سرپرست وزارت شهرسازی و مسکن را در پیوند به پروژه‌های توسعه‌یی سال ۱۳۹۷ خورشیدی به مجلس استجواب کرد.

در نخست مجیب‌الرحمان کریمی، وزیر احیا و انکشاف دهات در مورد کارکرد این وزارت در بخش‌های آبیاری، کمک به بیجاشدگان، توسعۀ صنایع روستایی، زمینه‌سازی برای اشتغال‌زایی در بخش قالین‌باقی و پروژ‌ه‌های در حال تکمیل معلومات داد.

به گفتۀ کریمی، در بخش آبیاری ۶۴ پروژه به ارزش ۴٫۳ میلیون دالر تکمیل شده که در افزایش محصولات سودمند می‌باشد.

وزیر احیا و انکشاف دهات می‌گوید، در سال روان ۵۳ عدد سیل‌‍بر ساخته و ۲۷۹۵ متر جاده‌یی که در حال تخریب بود بازسازی شده و همچنان پروژه‌هایی در بخش برق، میثاق شهروندی و چندین پروژۀ دیگر تکمیل و به بهره‌بردای سپرده شده است؛ اما ۱۱۲۲ پروژۀ دیگر در بخش آبرسانی زیرکار است.

روشان ولسمل، سرپرست وزارت شهرسازی و مسکن می‌گوید، در بخش ساخت و ساز شهرک‌ها برای شهدا و معلولان و آموزگاران، و توزیع نمره‌های رهایشی هم گام‌های عملی برداشته شده است.

به گفتۀ ولسمل، حدود صد مکتب که با امکانات روز ساخته‌شده است نیز تا آخر سال به بهره‌برداری می‌رسد.

ولسمل می‌افزاید که ماسترپلان ۸ ولایت بزرگ را نیز تکمیل کرده‌اند که به زودی کار عملی آنان آغاز می‌شود.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه در پاسخ به نگرانی‌های اعضای مجلس نمایندگان می‌گوید که در بیشتر ولایت‌ها سنگ تهداب مراکز صحی و شفاخانه‌ها گذاشته شده است. به گفتۀ آقای فیروز، ناامنی از بزرگ‌ترین چالش‌ فراراه آنان است که در برخی موارد عرضۀ خدمات صحی را کند می‌سازد.

نعمت‌الله حیدری، معین وزارت فواید عامه هم می‌گوید که ۲۷۰ پروژه در مرحلۀ اجرایی قرار دارد که از این میان بازسازی جادۀ تونل سالنگ، ساخت جاده‌ها در ولایت‌های نورستان، سرک حلقوی کابل و دهلیز کابل-تورخم که به مرحلۀ دوم رسیده است، از کارهای عمدۀ این وزارت در سال ۱۳۹۷ خورشیدی می‌باشد.

عبدالرؤوف ابراهیمی، رئیس مجلس نمایندگان هم از وزارت‌خانه‌ها خواست که گزارش‌ کاری‌شان را به گونۀ کتبی به دبیرخانۀ مجلس بسپارند تا در کمیسیون‌ها روی آن بحث شود.

مجلس شماری از وزیران را برای استجواب فرا خواند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد