محقق-نسل‌کشی-هزاره‌ها-به-رسمیت-شناخته-شود

محمد محقق مشاور ارشد رییس‌جمهوری در امور امنیتی و سیاسی می‌گوید که سازمان ملل متحد بايد كشتار هزاره‌ها را به‌عنوان نسل كشى در افغانستان به رسميت بشناسد.

به گزارش افغان نیوز؛ آقای محقق، امروز پنج‌شنبه(۲۰، جوزا) در صفحه فسبوک‌اش نوشته است که قبلاً در انفجار  فاجعه بار مكتب سيد الشهداء كابل گفته بودم كه سازمان ملل متحد بايد كشتار متعلمين و نيز حوادث سالهاى گذشته در مساجد ، آموزشگاه‌ها زايشگاه‌ها و كلپهاى ورزشى را به‌عنوان نسل‌كشى هزاره‌ها در افغانستان به رسميت بشناسد؛ زيرا اينهايى كه در مراكز فوق بي‌رحمانه قتل عام مي‌شوند، اقشار بدون ضرر ، ملكى و خورد سال اند، قتل عام آنان هيج توجيهى ندارد واز مصاديق بارز جنايت عليه بشريت مي‌باشد.

وی می‌افزاید که حادثه كشتار كار گران مؤسسه ماين پاكى ( هالوتراست ) نیز با تفكيك و شناسايى قوميت و هدف قرار دادن هزاره‌ها صورت گرفته است. بنابراین، شوراى امنيت سازمان ملل باید تدابير پيشگيرانه اتخاذ نموده و با به رسميت شناختن كشتار مردم هزاره به‌عنوان نسل كشى، عاملين آن را مشمول تحريم‌ها واقدامات مربوطه بسازند.

محقق تأكيد می‌کند كه حكومت افغانستان نيز بايد در قبال اين‌گونه حوادث اقدامات عملى و ومؤثر ترى را در جهت حمايت هزاره‌ها روى دست بگيرد و تنها به يك اظهار همدردى اكتفاء نكند.

آقای محقق از حکومت خواسته كه نتايج تحقيقات هيأت مؤظف در باره حادثه فاجعه بار تير اندازى در مصلاى شهيد وحدت ملى در غرب كابل در سال ١٣٩٨ را نیز مشخص و عاملین آن  جنايت را اعلام کند.

این درحالی است که در هفته‌های اخیر حملات خونینی علیه هزاره‌ها در افغانستان افزایش یافته است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته ده‌ها حمله خونین و پرتلفات بر مراکز آموزشی، مدرسه‌ها، مسجد‌ها، فعالان حقوق بشری و شهر و دیار هزاره‌ها انجام شده است.

دو روز قبل، فعالان حقوق بشری و کاربران رسانه‌های اجتماعی افغانستان کارزار StopHazaraGenocide (نسل‌کشی هزاره را متوقف کنید) راه انداختند تا افکار عمومی جهان را نسبت به قتل‌های هدفمند علیه قوم هزاره در افغانستان جلب کنند.

محقق: نسل‌کشی هزاره‌ها به رسمیت شناخته شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد