مداخله-زورمندان-در-انتخابات-تأثیر-منفی-دارد

رییس موسسه تحقیقاتی و مشوره دهی افغانستان بیان داشت که کم رنگ بودن نقش احزاب سیاسی و مداخله غیرقانونی زورمندان، روی پروسه انتخابات تاثر منفی خواهد داشت.

به گزارش افغان نیوز: موسسه تحقیقاتی و مشوره دهی افغانستان، امروز دوشنبه( 28 – حوت) درکابل، طی نشست خبری از کم رنگ بودن نقش احزاب سیاسی و مداخله غیر قانونی زورمندان در پروسه انتخابات خبر داد.

عبدالقهار سروری، رییس موسسه تحقیقاتی و مشوره دهی افغانستان می گوید:« 148 اشتراک کنندگان به این باور بودند که در صورت نادیده گرفتن حق رای دهی مردم و لغو احتمالی انتخابات، وضعیت کشور بحرانی خواهد شد.»

آقا سروری افزود، به اساس یافته های این تحقیق، حدود 25 درصد از اشتراک کنندگان درقبال مسایل مطرح شده، نخواستند که نظرات شان را ارائه نمایند. وی گفت؛ نتیجه این پژوهش، عدم علاقه مندی برخی از مردم را پیرامون انتخابات به نمایش می گذارد.

وی خاطرنشان ساخت، حدود 70،4 درصد اشتراک کنندگان این پژوهش، حد اقل دریکی از انتخابات های گذشته شرکت نموده بودند.

سروری گوید که حدود 150 تن از این اشتراک کنندگان، انتخابات را تنها راه بیرون رفت از شرایط کنونی در کشور دانسته، می گویند که انتظار دارند تا دروقت معین آن از رای خود برای سهیم شدن در بهبود شرایط کنونی، استفاده نمایند.

وی تصریح نمود، کاهش اعتماد مردم نسبت به پروسه ای انتخابات، ضعف کاری در نهادهای انتخاباتی، مشکلات و چالش های امنیتی، کم رنگ بودن نقش احزاب سیاسی، مداخله غیر قانونی زورمندان درمسایل انتخاباتی، فساد و نبود یک برنامه شفاف انتخاباتی فکتورهای اصلی تاثیر گذاری در پروسه انتخابات می باشد.

رییس موسسه تحقیقاتی و مشوره دهی افغانستان تاکید دارد که قبل از تدویر انتخابات، دولت با همکاری تخنیکی جامعه جهانی و نهادهای فعال داخلی، باید یک برنامه معقول و قابل تطبیق انتخاباتی را تهیه و به مردم ارائه نمایند.

این موسسه طی یافته های تحقیقی شان تاکید نموده است که باید یک میکانیزم درست و دقیق برای جلوگیری از مداخله غیرقانونی زورمندان و مقامات محلی در امور انتخاباتی تهیه و عملی شود و اجتناب از برنامه های مبتنی بر تعصب، اجندای های قومی و زبانی باید از جمله الزامات کاری  وکاندیدای کمیسیون های انتخاباتی شناخته شود.

از سوی هم علی رضا روحانی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی از یافته های تحقیقی این موسسه( تحقیقی و مشوره دهی) استقبال کرده، اظهارداشت؛ دولت مکلف است که انتخابات را در زمان معین شان برگزار نموده و فضای اعتماد سازی برای مردم فراهم سازد، در غیر آن صورت پرسه انتخابات به یک فضای تبلیغاتی و مبهم تبدیل خواهد شد.

این درحالی است که شمارزیادی از مردم و فعالان نهادهای جامعه مدنی نسبت به برگزاری انتخابات آینده نگران بوده، اظهار می دارند که سومین سال است که اعضای مجلس، بصورت غیرقانونی به کار شان ادامه می دهند و نشان دهنده این است که دولت برای برگزاری انتخابات آینده اراده قوی ندارد.

مداخله زورمندان در انتخابات تأثیر منفی دارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد