مردم-افغانستان-در-حاشیه-مذاکرات-صلح-قرار-گرفته-اند

معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید که طرف اصلی جنگ افغانستان، مردم و حکومت این کشور اند؛ اما مردم به شمول جامعه مدنی، احزاب سیاسی و گروه‌های قومی در حاشیه مذاکرات صلح قرار گرفته اند.

به گزارش افغان نیوز: سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان امروز( یک‌شنبه، 29 جدی) در مراسم که از سوی نهاد AMNESTY INTERNATIONAL به منظور رونمایی از«استراتژی محافظت از مداففین حقوق بشر افغانستان» برگزرا شده بود، گفت: « مردم، هم از جامعه مدنی، احزاب سیاسی و گروه های قومی همگی در حاشیه پروسه صلح قرار گرفته است و در چنین وضعیت تحقق صلح به او معنای که خواست مردم افغانستان است، دست نیافتنی خواهد بود».

آقای دانش تاکید کرد که صلحی مورد توافق مردم افغانستان است که همه جوانب از جنگ دست کشیده و با مشارکت در قدرت از طریق میکانیزم‌های دموکراتیک، قانونی و مردمی یک فضای مسالمت آمیز را در افغانستان فراهم بسازد.

به باور معاون دوم ریاست جمهوی توافق بر نظام امارتی و یا هر نوع نظام که از آن صدای پای دیکتاتوری و استبداد شینده شود و جمهوریت و حقوق افراد را نقض کند، نه تنها صلح را به افغانستان به ارمغان نمی‌آورد بلکه جنگ را در این کشور تشدید می‌بخشد.

به گفته آقای دانش اصل جمهوریت و حقوق شهروندی به ویژه صیانت از حقوق بشر در صدر اصول اساسی و ارزشهای قرار دارد که مردم افغانستان در چند سال گذشته برایش مبارزه کرده و قربانی دادند و انتخابات، آزادی بیان، آزادی رسانه و احترام به حقوق زنان و اقلیت‌های مذهبی جز اولیه آن است.

او با بیان این‌که مذاکرات میان نمانیده ویژه امریکا و گروه طالبان یک سال است که جریان دارد و پیشرفت‌های هم داشته است، گفت: «آنچه که مهم است، میکانیزم و فضای موجود برای صلح است و از نظر حکومت افغانستان تا زمانیکه زمنیه مستقیم مذاکرات بین الافغانی با محوریت حکومت افغانستان آغاز نشود و آتش بس بر قرار نگردد، هیچ اعتماد و امیدی میان دو طرف برای آیند به وجود نه خواهد آمد».

آقای دانش در مورد طرح  کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان گفت که طرح کاهش خشونت  از سوی این گروه یک طرح کلی و مبهم است و یک نوع فرار از صلح واقعی و فریب دادن جامعه جهانی است. او افزود که ممکن است با چنین توجیهات از سوی طالبان و حامیان آنان،  امریکا حاضر شوند که سند توافقنامه صلح را امضا کند؛ اما این برای مردم افغانستان که طرف اصلی قضیه است هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

این همه در حالی است که چندی پیش نمایندگان سیاسی گروه طالبان در قطر، طرح کاهش‌ خشونت‌ها را در افغانستان برای پیشبرد مذاکرات صلح با نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به اشتراک گذاشته بود؛ اما حکومت افغانستان در واکنش این طرح طالبان را کلی و بی مفهوم خوانده و روی آتش‎‌بس تاکید کردند.

 

 

مردم افغانستان در حاشیه مذاکرات صلح قرار گرفته اند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد