مردم-نورستان-و-پشه‌یی-حکومت-را-به-قوم‌گرایی-متهم-کردند

مردم نورستان و پشه‌یی از بی عدالتی‌ها و عدم مشارکت‌شان در ساختار‌های دولتی انتقاد کرده و می‌گویند که کادرهای علمی شان در حکومت اشرف غنی از حقوق حقوق سیاسی، اجتماعی و بشری محروم مانده اند.

به گزارش افغان نیوز: بزرگان قوم پشه‌یی و نورستانی، روز گذشته( دوشنبه، 17 سنبله) بر محور حضرت علی، عضو مجلس نمایندگان و رهبر قوم پشه‌یی و نورستانی گرد آمده و با صدور قطع‌نامه‌ای خواستار حضور در ساختارهای دولتی، هیأت مذاکره کننده حکومت با طالبان و شورای عالی مصالحه ملی شدند.

در قطع‌نامه آنان آمده است که درصدی زیادی از مردم نورستان و پشه‌یی در دفاع از خاک و کشور در میدان جنگ علیه گروه‌های تروریستی کشته و زخمی شده اند؛ اما متاسفانه به کادرهای علمی این اقوام هم در حکومت کرزی و هم در حکومت آقای اشرف غنی فرصت داده نشده و ازه همه حقوق سیاسی، اجتماعی و بشری خود محروم اند.

در قطع‌نامه تاکید شده است که حتی مردم نورستان و پشه‌یی در شورای مصالحه ملی و هیأت مذاکره کننده حکومت با طالبان که یک ساختار ملی است و ایجاب می کند که تمامی اقوام ساکن در آن شامل باشند نیز حضور ندارند و رهبران حکومت نهایت بی عدالتی و بی تفاوتی را اختیار نموده اند.

در قطع نامه آمده است که مردم نورستان و پشه‌یی با توجه به کثرت نفوس و شمار کادرهای علمی شان خواستار حضور در کابینه، معینت‌ها، شورای مصالحه ملی، سفارت‌خانه و سایر امور و ساختار دولتی هستند.

به نقل از قطع نامه، حکومت باید با نظر داشت نفوس، کادرهای علمی و کشته دادن‌های مردم نورستان و پشه‌یی در راه حفظ نظام، به تمامی حقوق قانونی و مشروع این مردم توجه جدی نماید.

در اخیر مردم نورستان و پشه‌یی در قطع‌نامه شان هشدار داده اند، در صورت که رهبران حکومت نسبت به حقوق و خواسته‌های آنان بی توجهی نمایند، این اقوام برای به دست آوردن حقوق شان اقدام به هر عمل مدنی و قانونی خواهند کرد.

بااین‌همه، چندی پیش قوم بلوچ کشور نیز حکومت را متهم به بی عدالتی و برخورد قومی کرده و خواستار حضور در ساختارهای دولتی شده بودند. بزرگان قوم بلوچ تاکید داشتند که باید برای تمامی اقوم ساکن در افغانستان فرصت‌های برابر در ساختار نظام از سوی رهبران حکومت داده شود.

مردم نورستان و پشه‌یی حکومت را به قوم‌گرایی متهم کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد