مردم-پرچم-به-دوش-کابل؛-فریاد-صلح-و-عدالت-سردادند

نهادهای جامعه مدنی، ورزشکاران و اتحادیه‌های خصوصی به همکاری شهرداری کابل با انتقال پرچم هزار متری از دارالامان تا دهمزنگ، از روز پرچم ملی افغانستان تجلیل کرده و از مخالفان مسلح دولت خواست تا روزهای عید قربان را آتش‌بس اعلام کنند.

به گزارش افغان نیوز:غلام دستگیر صالحی، معاون اجماع مردم اصیل کابل و از برگزار کنندگان همایش انتقال پرچم افغانستان امروز( سه‌شنبه، اسد) گفت که شهروندان کابل با انتقال و تجلیل از روز پرچم ملی افغانستان نشان دادند که خواستار صلح بوده و در برابر مخالفان دولت یکپارچه و متحد ایستاده هستند.

آقای صالحی تاکید کرد، پیام این حرکت شهروندان کابل صلح است و از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهند که جنگ را پایان داده و برای افغانستان با ثبات و متقرقی تلاش کنند. زیرا این سرزمین چهل سال جنگ را تجربه کرده و در نتیجه آن فرصت‌های زیادی از دست داده است.

وی افزود که از گروه مخالف دولت می‌خواهیم که جنگ علیه مردم و نیروهای امنیتی را پایان دهد. مردم افغانستان خواستار آتش‌بس دایمی هستند تا حد اقل روزهای عید را در کنار خانواده‌های‌شان در آرامش نسبی سپری کنند.

صالحی خطاب به طالبان  گفت که هیچ نیازی به میانجی کشورهای مانند امریکا نیست، خود تان به صورت مستقیم با مردم و نیروهای امنیتی به یک آشتی ملی و به عرف افغانی تن دهید تا جنگ پایان یابد.

بهیر احمد عمری، سرطبیب شفاخانه بلاسم نیز گفت که هدف از این برنامه نشان دادن اتحاد مردم افغانستان و روحیه بخشیدن به نیروهای امنیتی در برابر دشمنان است. زیرا اگر مردم اتحاد و اتفاق داشته باشند، میتواند افغانستان را از جنگ نجات داده و آن را به شکوفایی برساند.

آقای عمری گفت؛ با انتقال دادن این پرچم از مخالفان دولت می‌خواهیم که جنگ و افغان کشی را پایان دهد و بیایند همانند سایر شهروندان در کنار هم و زیر یک پرچم زندگی صلح آمیز اختیار کنند.

سرطبیب شفاخانه بلاسم بیان کرد که گروه طالبان اگر آتش‌بس دایمی نمی‌کند، باید روزهای عید را آتش بس اعلام کند تا مردم افغانستان بتواند از عید به خوبی و آرامی در سایه امنیت تجلیل کنند.

عبدالله اسدی، کنشگر سیاسی در این برنامه گفت که مردم افغانستان با تجلیل این چنینی از روز بیرق ملی، پیام واضح به طرف‌های جنگ افغانستان دارد و از آنان می‌خواهد که خشونت را کنار بگذارند و برای پایان جنگ و صلح تلاش نمایند.

او تاکید کرد که شهروندان کابل با تجلیل از روز پرچم ملی و تاکید روی اتحاد وهمبستگی میان همه اقوام ساکن افغانستان نشان دادند که دیگر از جنگ و خشونت خسته اند و برای آینده‌ی شکوفا و با ثبات تلاش می‌کنند.

این درحالی است که حکومت افغانستان سال گذشته، در آستانه‌ی تجلیل از صدمین سال‌روز استراد استقلال کشور، هفتم اسد را روز ملی بیرق نام‌گذاری کرد و پس از آن  شهروندان و ادارات دولتی در سراسر کشور به گونه‌‌های مختلف از این روز تجلیل می‌کنند.

مردم پرچم به دوش کابل؛ فریاد صلح و عدالت سردادند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد