مرگ-رهبر-داعش-هیچ-تأثیری-روی-امنیت-افغانستان-ندارد

آگاه‌هان امور نظامی می‌گویند که کشته شدن رهبر داعش روی فعالیت این گروه در افغانستان و سایر کشورهای که در آن فعالیت دارد، تاثیری جدی ندارد و اگر هم داشته باشد، کوتاه مدت خواهد بود.

به گزارش افغان نیوز: عتیق الله امر خیل، آگاه نظامی در مورد کشته شدن ابکر البغدادی رهبر گروه داعش به آژانس افغان نیوز، گفت که کشته شدن البغدادی تاثیر کوتاه مدت روی فعالیت این گروه دارد و زمانیکه یک شخصیت دیگری رهبری این گروه را به دوش ‌بگیرد، فعالیت‌های منفی آنان در کشورهای که هسته گذاری کرده اند از سر گرفته می شود.

به گفته آقای امرخیل، کشته شدن البغداد روی فعالیت این گروه در افغانستان تاثیر کوتاه مدت دارد، چون فرمانده‌هان این گروه از سوی او هدایت و تمویل می‌شدند. این آگاه نظامی می‌گوید که اگر کشورهای منطقه به کشته شدن البغدادی بسنده کنند و اقدام به سرکوب جنگجویان داعش نکنند، این گروه با تعیین رهبر جدید می‌تواند فعالیت‌های خود را ازسر بگیرد و گسترش دهد.

از سوی هم، بازمحمد یارمند، آگاه مسائل نظامی می‌گوید که کشته شدن رهبر گروه داعش تنها تاثیر عاطفی روی این گروه دارد و هیچ گونه تاثیر جنگی روی برنامه‌های نظامی گروه داعش ندارد، چون این گروه به شکل منظم و شبکه‌ای فعالیت دارد.

به باور آقای یارمند کشته شدن بغدادی وقتی روی فعالیت‌های گروه داعش در افغانستان و سایر کشورهای که این گروه در آن فعال هستند، تاثیر دارد که یک مبارزه جهانی علیه داعش صورت گیرد و در غیر آن این گروه به خاطر کشته شدن بغدادی فعالیت‌هایش متوقف نخواهد شد.

آقای یارمند می‌گوید؛ گروه داعش در صورت از بین می رود که علیه کشورهای داعش پرور اقدام صورت گیرد. به گفته این آگاه نظامی، باید روی کشورهای که داعش را تمویل و تجهیز می‌کنند فشار آورده شود تا داعش پروری را بس کنند.

آقای یارمند گروه داعش را یک شبکه پچیده و خطرناک دانسته و گفت که مرگ یک رهبر، نزد این شبکه‌ای تروریستی یک امر عادی است و با کشته شدن آن، فعالیت‌های خود را متوقف نمی‌کند.

عتیق الله امرخیل آگاه امور نظامی در مورد ابوعمر ترکمانی که پس از کشته شدن البغدادی جانیشین او شده است، گفت که هرچند رهبرتازه‌ای این گروه شخصیت شناخته شده‌ای در سطح جهانی نیست؛ اما «اگر او همان محبوبیت البغدادی را در میان پیروان گروه داعش داشته باشد، به زود ترین فرصت می تواند پیروان این گروه را در محور خود جمع و جور کند و فعالیت‌های این گروه انسجام بخشد».

به باور آقای امرخیل این احمتال وجود دارد که جنگجویان این گروه برای انتقام جویی دست به تحرکات بیتشر در افغانستان و سایر کشورهای که فعال هستند، بزند.

در همین حال حکومت افغانستان از حمله نظامی امریکا و کشته شدن ابوبکرالبغدادی، رهبر گروه داعش استقبال کرده و با نشر اعلامیه‌ای البغدادی را از خطرناک‌ترین رهبران گروه‌های تروریستی خوانده است.

صدیق صدیقی، سخنگویی ریاست جمهوری نیر در نشست خبری که روز گذشته داشت، کشته شدن البغدادی را تاثیرگذار روی فعالیت‌های این گروه در افغانستان دانسته و گفت: «ما امید وار هستیم که با از بین رفتن رهبر گروه داعش، افغانستان و منطقه در امن باشد».

با این همه دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا روز گذشته به صورت رسمی تائید کرد که رهبر گروه داعش در یک عملیات نیروهای امریکایی در شمال‌غرب سوریه، کشته شده است.

مرگ رهبر داعش هیچ تأثیری روی امنیت افغانستان ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد