معاهدات-بین‌المللی-،-بدون-صلاحیت،-فهم-ودرک-امضا-می-شوند

وزارت خارجه کشور کارگاه آموزشی یک‌روزه را جهت ارائه پیشنهادها برای رفع مشکلات موجود در امضای معاهدات بین‌المللی افغانستان برگزار کرد.

به گزارش آژانس افغان خبر: نصیر احمد اندیشه، معین اداری و مالی وزارت امور خارجه، امروز دوشنبه ( ۲۵ اسد) در کارگاه آموزشی یک‌روزه که پیرامون( ارائه پیشنهادها و رفع چالش‌های معاهدات بین‌المللی از طرح تا اجرا) برگزارشده بود؛ گفت: امضای توافقنامه‌ها و معاهدات بین‌المللی می‌تواند در گسترش و توسعه اقتصاد کشور نقش ارزنده‌ای را ایفا نماید.

معین اداری و مالی وزارت امور خارجه کشورتاکید می‌کند که اهمیت معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی در تنظیم معاهدات دو یا چندجانبه کشور با سازمان‌های بین‌المللی به‌صراحت در ماده ۷ قانون اساسی کشور آمده است.

آقای اندیشه تصریح کرد باوجود اعلام اهمیت این معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی؛ اما ماده 7 قانون اساسی در عمل دیده می‌شود که در برخی ادارات به شمول کارمندان وزارت خارجه در طراحی، طی مراحل و اجرای معاهدات سهم نمی‌گیرند.

وی افزود که در نبود توجه نهادهای دولتی در این مورد مشکلات زیادی به وجود میاید که موارد زیر شامل آن می‌شود.

  1. برخی ادارات باوجود بودجه کافی برای ترجمه معاهدات، ترجمان استخدام نمی‌کنند و این ادارات مسئولیتشان را به شکل درست انجام نمی‌دهند.
  2. بعضی از ابتکار طرح‌ها توسط کشورهای خارجی صورت می‌گیرد و نمایندگان کشور بدون فهم و درک از محتوا و داشتن صلاحیت، این معاهده‌ها را امضا می‌کنند و کارکرد وزارت خارجه را زیر سؤال می‌برد.
  3. بعضی از معاهدات به شکل نمایشی در برابر رسانه‌ها به امضا میرسد، تا سفرهای خارجی مقام های حکومتی توجیه گردد.
  4. برخی نهادها در عین نظرخواهی و ضرب العجل تعیین شده برای امضای معاهدات توجه ننموده و نظریات شان را به‌موقع به وزارت خارجه ارسال نمی‌کنند.
  5. باوجودی که شرط استخدام کارمندان وزارت خارجه آشنایی با زبان انگلیسی است؛ اما در این مورد بی‌توجهی صورت می‌گیرد و معاهدات درست امضا نمی‌شود و وزارت خارجه مجبور به ترجمه مجدد آن می‌گردد.
  6. معاهداتی نیز جهت طی مراحل به وزارت خارجه  فرستاده نمی‌شود و در آستانه  سفر مقامات حکومتی باعجله خواستار طی مراحل از سوی آن‌ها می‌شود.
  7. اجرای معاهدات توسط ادارات مربوطه جدی گرفته  نمی‌شود و گزارش به‌موقع برای کنوانسیون بین‌المللی فرستاده نمی‌شود.

او خاطرنشان ساخت  که وجود این‌چنین مشکلات در امضای معاهدات از موضوعاتی است که در کارگاه آموزشی امروزی  مطرح و برای حل آن‌ها پیشنهاد‌هایی ارائه  می‌شود.

وی تصریح کرد که با رفع این مشکلات در معاهدات بین‌المللی حکومت ، کارکرد وزارت خارجه بهتر گردیده و طرف‌های معاهده‌ها نیز جدی عمل خواهد کرد.

 

معاهدات بین‌المللی ، بدون صلاحیت، فهم ودرک امضا می شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد