ملاحظات-سیاسی-نباید-مانع-پیشرفت-زنان-شود

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که ملاحظات سیاسی نباید مانع پیشرفت و برخورداری زنان شایسته و فعال از فرصت ها شود.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی امروز یکشنبه( 19 – قوس) در کنفرانس ملی مشارکت زنان در حکومتداری محلی گفت:«ملاحظات سیاسی نباید مانع  پیشرفت و برخورداری زنان شایسته و فعال از فرصت ها شود. زنان باید در هر عرصه خود کفایی، حمایت و همکاری شوند.

آقای عبدالله افزود، متاسفانه گاهی از باورهای دینی هم سوء استفاده شده که نمونه‌های بسیار افراطی‌اش را ما در سال‌های گذشته دیدیم و در بخش‌هایی از کشور، هنوز هم شرایط سختی [برای زنان] حاکم است و امروز هم ادعا کردن نمی‌توانیم که مشکلات را پشت سر گذاشته‌ایم.

در سه سال اخیر افغانستان شاهد خشن‌ترین روی‌دادها علیه زنان، از جمله قتل فرخنده در کابل و رخشانه در غور بوده که بازتاب گستردۀ رسانه‌یی در افغانستان و کشورهای مختلف جهان داشت.

آقای عبدالله اضافه کرد در این شکی نیست که شرایطی در شانزده سال گذشته آمد و حکومت هم زمینه‌سازی‌هایی کرده، اما من به این باور هستم که ما بیش‌تر از این کارکردن می‌توانستیم و می‌توانیم.

رییس اجرایی گفت اساسی‌ترین مسئله همین است که هنوز ذهنیت‌های ما آماده نشده و خشونت در درون ما و در ذهن ما وجود دارد که گاهی آن را تبارز می‌دهیم.

این در حالی‌ست که فوزیه کوفی، یکی از اعضای مجلس نماینده‌گان از محدودیت برای زنان در ادارات دولتی و هم‌چنان نقش کم آنان در حکومت انتقاد کرد.

در همین حال محمد محقق، معاون دوم رییس اجرایی نیز در یک نشست در همین مورد می‌گوید سطح مشارکت زنان باید سال به سال بیش‌تر شود و زنان از لحاظ اقتصادی درامندی داشته باشند تا جامعۀ توامن‌مند و سالم داشته باشیم.

آقای محقق بیان داشت باید چند والی زن هم باشد تا حکومت‌کردن را یاد بگیرند ولی متاسفانه دیگر والی زن نداریم و حالا صد درصد حاکمیت ۳۴ ولایت در دست مردان است.

حکومت وحدت ملی در کابینه چهار وزیر زن داشت اما در حال حاضر تنها وزارت‌های امور زنان و مبارزه با مواد مخدر در اختیار خانم‌ها است و نرگس نهان که برای وزارت معادن و پترولیم نامزد بود نیز نتوانست رای پارلمان را به دست آورد.

ملاحظات سیاسی نباید مانع پیشرفت زنان شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد